تازه ها
خانه / اخبار / خطبه های نماز عید سعید قربان در ۱۰-۶-۹۶
خطبه های نماز عید سعید قربان در ۱۰-۶-۹۶

خطبه های نماز عید سعید قربان در ۱۰-۶-۹۶

امام جمعه محترم موقت:حجت الاسلام والمسلمین طالبی

خطبه اول:

خداوند در قرآن در سوره ذاریات در آیات ۴۷ تا ۴۹  بعد از اینکه تعدادی از نعمت های خداوند را بر می شمارد و مخاطب را به توحید دعوت می کند، از  ذکر این مباحث توحیدی خود یک نتیجه می گیرد که فَفِرُّوا إِلَى اللَّهِ إِنِّی لَکُمْ مِنْهُ نَذِیرٌ مُبِینٌ‏ «بنا بر این به سوى خدا بگریزید که من از سوى او براى شما بیم دهنده آشکارى هستم».

ثمره باور توحید، حرکت و سیر الی الله است، وقتی سراغ روایات می رویم می بینیم، ذیل این آیه از امام صادق علیه السلام در الکافی ج‏۴ ؛ ص۲۵۶ نقل شده که  می فرمایند: قَالَ حُجُّوا إِلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ ،منظور از” فرار به سوى خدا” حج و زیارت خانه او است.

امام صادق یکی از مصادیق واضح و روشن آیه را حج بر می شمارند،‏ چرا که حج انسان را به حقیقت توحید و توبه و انابه آشنا مى‏سازد و در پناه الطاف خداوندى جاى مى‏دهد.

حجی که مصداق واضح و روشنی از حرکت به سوی خداوند و مصداق ففروا الی الله است،  رو از دو زاویه و دو بعد می توان نگاه کرد، یگ نگاه این است که خود این اعمال حج رو تحلیل کنیم و ببنیم هر کدام نماد چه چیزی است و چه اسراری در اعمال حج وجود دارد؟ وقتی انسان لباس های فاخر و زیبایی که برای خود انتخاب کرده رو از تن بیرون می کند گویا لباس شهوت و خواستنی های دلش را بیرون می آورد، وقتی غسل می کند، گویا بدن رو از گناهان می شوید، و قتی لباس احرام رو می پوشد گویا، لباس توبه و انابه می پوشد، وقتی قربانی می کند، گویا تمام وابستگی ها و طمع ها و آروز های خود را برای خدا فدا می کند. این یک نگاه به اسرار حج است که خیلی هم زیبا و لطیف است ولی در کنار این نگاه، از یک نگاه دیگر  و از یک بعد دیگر که کمتر هم به آن توجه شده است، می توان به مسأله حج نگاه کرد و آن این است که این حجی که شده مصداق کامل ففروا الی الله، این حجی که شده نماد بندگی در خانه خداوند، این عمل چه شخصیتی بوده که این چنین ارزش پیدا کرده؟ شخصی که این اعمال را انجام داده چه خصوصیاتی داشته که باعث شد، اعمال او پیش خداوند این قدر ارزش پیدا کرده و برای خداوند عزیز شده که مصداق اتم بندگی و حرکت الی الله را  اعمال همین شخصیت قرار می دهد. خداوند در قرآن می فرماید: وَ إِذْ یَرْفَعُ إِبْراهیمُ‏ الْقَواعِدَ مِنَ الْبَیْتِ

اون شخصیت چه ویژگی های داشته که علاوه بر اینکه پیش خداوند عزیز است، بلکه پیش پیامبران خداهم ارزش پیدا کرده است؟

این قدر این شخصیت با ارزش است که پیامبران بزرگ الهی وقتی می خواند خودشان را معرفی نمایند، خود را با اسم ابراهیم به عالم معرفی می کنند.

یوسف وقتی خودش را معرفی می کند، خودش را فرزند ابراهیم معرفی می کند: وَ اتَّبَعْتُ مِلَّهَ آبائی‏ إِبْراهیم‏. وقتی می خواهیم برای پیامبرمان دعا کنیم، این گونه می گوییم

و لذا در دعا وقتی می‌خواهیم دعا کنیم، می‌گوییم: «اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ کَمَا صَلَّیْتَ عَلَى إِبْرَاهِیمَ وَ آلِ إِبْرَاهِیمَ إِنَّکَ حَمِیْدٌ مَجِیدٌ وَ بَارِکْ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ کَمَا بَارَکْتَ عَلَى إِبْرَاهِیمَ وَ آلِ إِبْرَاهِیمَ إِنَّکَ حَمِیْدٌ مَجِیدٌ»( مرحوم اربلی در کشف‏الغمه، ج‏۲، ص‏۶۲).

لذا نگاه به حج از این منظر که این عمل چه شخصیتی است که این گونه ارزش پیدا کرده بسیار مهم است.

قرآن صفاتی رو برای حضرت ابراهیم ذکر می کند. در سوره نحل آیه ۱۲۰ می فرماید: إِنَّ إِبْراهیمَ کانَ أُمَّهً قانِتاً لِلَّهِ حَنِیفاً وَ ما کانَ مِنَ الْمُشْرِکِین‏.

اولین ویژگی این است که ابراهیم یک امت بود. ابراهیم آن قدر شخصیت داشت که به تنهایى یک امت بود، چرا که گاهى شعاع شخصیت انسان آن قدر افزایش مى‏یابد که از یک فرد و دو فرد و یک گروه فراتر مى‏رود و شخصیتش معادل یک امت بزرگ مى‏شود.

دومین ویژگی ایشان، اطاعت پذیری و مطیع محض بودن ایشان نسبت به پروردگار است.  به سخت ترین امتحانات مبتلا می شود ولی همه رو پشت سر می گذاره و در همه حال تسلیم محض پروردگارش است.

یکی از امتحان های سخت همین امتحان قربانی و ذبح عظیم است که عید قربان ما برای همان مسأله شکل گرفته است، خداوند در سن پیری به ابراهیم  فرزندی عطا می کند، طبیعی است که وقتی بعد مدتها خداوند به ابراهیم فرزند عطا می کند، چه قدر این فرزند برای ابراهیم عزیز است، بعد وقتی این فرزند فَلَمَّا بَلَغَ‏ مَعَهُ السَّعْیَ  به سنی بلوغ و رشد می رسد، وقتی می تواند دست گیر پدر پیرش باشد، خداوند آن فرمان سخت رو به حضرت ابراهیم می دهد. آنقدر این امتحان سخت است، که ابی عبدالله که سید شهیدان همه ی عالم است و خود مظهر ایثار و شهادت است، تو دعای عرفه ای که دیروز خواندیم، این مسأله را متذکر می شود و یادآوری می کند، و ممسک یدی ابراهیم عن ذبح ابنه بعد کبر سنّه و فناء عمره.

ابراهیم چگونه تسلیم محض پروردگارمی شود، وقتی می بینه این خواسته پروردگارش است، بی چون و چرا امر خداوند رو اطاعت می کند.

خودمون را بذاریم جای حضرت ابراهیم، چه قدر این امتحان سخت است، انسان با دست خودش فرزند خودش را سر ببرد!!!

وقتی خداوند این نوع برخورد رو می بیند، وقتی این شدت قنوت الی الله را مشاهده می کند، عمل حضرت ابراهیم را آنچنان با ارزش می کند و عیدی به ابراهیم می دهد که این عمل تا آخرالزمان عمل واجب برای تمام مسلمانان می شود. من و شما هم اگر بخواهیم ففروا الی الله داشته باشیم و در مسیر سیر الی الله حرکت کنیم باید، ابراهیم گونه، مطیع محض پروردگارمان باشیم.

خطبه دوم:

در این خطبه هم یکی دو مطلب  رو محضر شما عزیزان عرض می کنم.

مطلب اول اینکه، پانزدهم ذی الحجه میلاد سراسر خیر و برکت امام هادی علیه السلام را داریم که این میلاد عزیز رو به همه شما همشهری های عزیزم تبریک و تهنیت عرض می کند.

مطلب دومی که چند نکته ای رو خدمت شما عرض می کنم، پیرامون فرمایشات حضرت آقا در این دو دیدار اخیرشان با هیأت دولت و طلاب استان تهران است.

حضرت آقا در دیدارشان با دولت محترم، سرفصل های دوازده گانه ای رو برای دولت توصیه کردند و خوب است که دولتی های بزرگوار این توصیه های حکیمانه رو سر لوحه کار خودشان قرار دهند،  که به برخی از آنها مختصر اشاره ای داشته باشم.

اولین نکته حضرت آقا، اقتصاد و حل مشکلات اقتصادی مردم رو اولیت اول دولت بر شمردند و فرمودند باید با هماهنگی که بین وزراء و تیم اقتصادی دولت اتفاق می افتد، مشکلات اقتصادی مردم حل بشود، خوب برای نشان دادن وضعیت اقتصادی و بهبود شرایط اقتصادی هم دو شیوه وجود دارد، یکی همین آمارهایی است که آقایون در مرکز آمار و بانک مرکزی و امثال اینها ارائه می کنند که خوب است و دومین شیوه برای نشان دادن وضعیت اقتصادی و بهبود شرایط، سفره مردم است، حضرت آقا تأکید داشتند که باید دولت به گونه ای کار بکند که این بهبود شرایط اقتصادی در سفره مردم احساس بشود، اینکه حالا ما تورم یک رقمی شده یا دو رقمی شده و نرخ رشد چه قدره، اینها دردی از مردم دوا نمی کند، باید نتیجه کار و تلاش شما در سفرهای مردم مشهود باشد، که متأسفانه خیلی این گونه نیست و روز به روز سفرهای مردم کوچک تر و کم رنگ تر داره می شه و چندان تفاوتی با قبل نداشته است.

نکته دومی که حضرت به آن تذکر دادند، بحث دیپلماسی بود.

اصل ارتباط با کشورهای مختلف، از اصولی است که در سیره بزرگان دین ما مورد توجه و توصیه قرار گرفته است. و این ارتباط با دو هدف دعوت به دین مبین اسلام و دوم با هدف گسترش و توسعه قلمرو سیاسی دولت اسلامی وجود داشته، شما شیوه حکومتی پیامبر رو که نگاه می کنیم می بینیم که این دو هدف به شدت دنبال می شود. اینکه این ارتباط با روش ها و شیوه های مختلف و طنازی های دیپلماسی اتفاق بیفتد، بازم هم اشکالی ندارد و اتفاقا توصیه شده است اما تمام این شیوه ها و طنازی ها باید بر اساس اصول و مبانی دیپلماسی اسلامی اتفاق بیفتد.

یکی از این اصول مسلم و خلال ناپذیر در دیپلماسی  اسلامی توجه به اصل نفی سبیل و عزت اسلامی است. خداوند در قرآن سوره نساء آیه ۱۴۱ مومنین رو مکلف می کند، وَ لَنْ یَجْعَلَ اللَّهُ لِلْکافِرینَ‏ عَلَى الْمُؤْمِنینَ سَبیلاً،  ‏‏خداوند برای کافران راه سلطه و نفوذ را بر مسلمانان قرار نداده است و در آیۀ ۸ سورۀ منافقون می فرماید: ولله  العزّه ولرسوله و للمؤمنین؛ ‏‏عزّت خاص خدا و رسولش و مؤمنان است.

بر اساس این اصل مسلم، هر قرار داد و معاهده و پیمانی که باعث تسلط کفار بشه، یا باعث بشه که آنها بخواهند برای ما تعین تکلیف کنند و آقا بالا سر باشند، باطل است و نباید مسلمانان تن به این گونه قرار دادها یا معاهدات داد. این یک اصل مسلم در دیپلماسی اسلامی است که باید همه دولت مردان به آن توجه داشته باشند، نکنه خدای ناکرده پای قرار داد و پیمانی رو امضاء کنند که باعث بشه آنها بر ما نوعی سلطه ایجاد کنه یا برای آنها علیه ما حقی را بپذیره، این کار به تعبیر امام راحل خیانت به اسلام و کشور است.

نکته دومی که در امر دیپلماسی باید به آن توجه کرد، و حضرت آقا تذکر دادن این است که فکر نکنیم تمام دنیا فقط ۵+۱ است، خیر با دیگر کشورها رابطه بر قرار کنید، فرصت های فراوانی در دیگر کشورها هست که می توانید با گسترش تعاملات خودمون با آنها بازارهای بسیار بزرگی رو برای محصولات خودمان در آنجا بدست بیاوریم.

نکته سومی که حضرت آقا در دیدار با طلاب بیان داشتند در واقع پاسخ به سوالی است که خیلی اوقات مردم یا جوانان عزیز ما این سوال رو می پرسند که اگر کشور ما اسلامی است اگر ما انقلاب اسلامی هستیم، پس این همه مشکلات اخلاقی، این همه رشوه و کلاهبرداری و اختلاس های ملیادی و.. برای چیست؟ اگر  انقلاب ما اسلامی است که نباید این مشکلات وجود داشته باشد.

حضرت آقا به این سوال پاسخ دادند و توجه دادند که ما انقلاب اسلامی رو انجام دادیم، یعنی اصل و اساس نظام ظالمانه شاهنشاهی رو از بین بردیم و حکومت که بر اساس اسلام باید باشد، رو طراحی کرده ایم اما هنوز تا تشکیل دولت اسلامی فاصله زیاد داریم و باید تلاش کرد. ما انقلاب اسلامی داریم ولی دولت اسلامی و جامعه اسلامی هنوز شکل نگرفته است و در برخی موارد ممکن است نسبت به اویل انقلاب پس رفت هم کرده باشیم، لذا آنچه الان وظیفه من و شماست این است که تلاش کنیم این انقلاب اسلامی را تبدیل به جامعه اسلامی و دولت اسلامی بکنیم. این کار تلاش مردم و بصیرت و عشق و علاقه مردم به اسلام رو می طلبد که امیدواریم به این آرمان برسیم. ان شاء الله که خداوند به برکت این روز مقدس و شریف این توفیق رو به همه ما عطا بفرماید.

Views – 1316

درباره‌ی admin

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد.خانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*