تازه ها
خانه / متن خطبه ها / خطبه های نماز ۴-۵-۱۳۹۲

خطبه های نماز ۴-۵-۱۳۹۲

سلام علیکم و رحمه الله

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمد لله رب العالمین الحمد لله النّاشر فی الخلقه فضله والباسط فیهم بالجود یده نحمده علی جمیع اموره و نستعینه علی رعایه حقوقه ثم الصلاه و السلام علی حبیبه و نجیبه و خیرته فی خلقه حافظ سرّه و مبلّغ رسالاته سیدنا و مولانا ابی القاسم المصطفی محمد و علی اهل بیت الطبیت الطاهرین المعصومین سیمّا بقیه الله فی الارضین روحی و ارواح من سواه فداه

اوصیکم عباد الله و نفسی بتقوی الله

در این روزهای بسیار مبارک ابتدا خودم و سپس تمام بزرگواران مومنین و مومنات را به رعایت تقوای الهی توصیه می کنم. ماه ، ماه امیرالمومنین و هفته ای که در پیش رو داریم خاصاً مربوط به مولای متقیان امیرالمومنین علی علیه السلام است لازم دانستم اول یکی دو نکته از درس هایی که از زندگی امیرالمومنین باید یاد بگیریم را خدمت همه ی بزرگواران عرض کنم ما اگر مدعی برپایی جامعه ی اسلامی هستیم اگر ادعا می کنیم حرکت نظام ما به سمت و سوی یک حرکت علوی است و شاخصه های حکومت علوی را می خواهد داشته باشد باید ببینیم حکومتی که امیرالمومنین تشکیل دادند چه شاخصه هایی داشت هر کدام از ما مسئول و غیر مسئول اگر مدعی حکومت اسلامی هستیم باید این ها را رعایت کنیم اولین شاخصه ی الگوی علوی در حکومت اسلامی پایبندی کامل به دین خدا و اصرار بر اقامه ی آن است یعنی هر حکومتی که می خواهد کارش بر اقامه ی دین خدا نباشد آن حکومت حکومت علوی نیست جنگ امیرالمومنین، صلح امیرالمومنین ، اقتصاد امیرالمومنین ، سیاست امیرالمومنین ، تمام همه ی کارهایی که امیرالمومنین در حکومت انجام می داد شاخصه ی آن برپایی دین خدا بود یعنی این طور نبود که یک جایی امیرالمومنین بگوید به خاطر حکومت ، به خاطر سیاست ، به خاطر اقتصاد ما از دین خدا چشم پوشی کنیم یک حکم اسلامی حتی یک مکروه را بگویند اشکال ندارد انجام بشود ، این سیره ی امیرالمومنین در حکومت داری بود اگر ما مدعی هستیم حکومتمان می خواهد مثل حکومت امیرالمومنین باشد نباید توجیه کنیم کارهایمان را ، تمام حرکاتی که در نظام اسلامی در جامعه ی اسلامی صورت می گیرد باید برای برپایی دین باشد در هر جایی قرار گرفتیم ، در هر منصبی قرار گرفتیم ، در هر موقعیت اجتماعی ، قرار گرفتیم اصل اولیه در تمام کارهای ما باید برپایی و اقامه ی دین باشد این که متاسفانه گاهی اوقات دیده می شود که برخی از مسؤلین برای این که چند صباحی بیشتر بر ریاست خودشان باشند یا توجیهات مختلف دیگر ، می گویند این جا را اگر یک دروغ بگوییم اشکال ندارد « النجاه فی الصدق » اگر می خواهیم اهل نجات باشیم باید راستگو باشیم . دومین شاخصه حکومت علوی  است آن هم از نوع عدالت مطلق خودش ، عدالتی که هیچ قید و شرطی ندارد در همه شئون و موقعیات زندگی عدالت را امیرالمؤمنین رعایت می کردند . عدالت یعنی این که هیچ مصلحت شخصی در کار انسان نباشد عدالت یعنی این که در عزل و نصب ها ، در گفتن ها ، در طرد کردن ها ، در جذب کردن ها ، ملاک فقط خدا باشد این یعنی عدالت . اگر می خواهیم حکومت علوی تشکیل بدهیم و دنبال حکومت علوی هستیم باید دنبال عدالت باشیم شاخصه مهم حکومت امیرالمؤمنین است سومین شاخصه ای که در حکومت علوی نمود خاصی دارد بحث تقوا است سراسر نهج البلاغه را شما ملاحضه کنید ببینید امیرالمؤمنین چقدر تاکید بر تقوا کردند . تقوا یعنی آن شدت مراقبتی که انسان از خودش دارد که در کارهایش نلغزد ، مراقبت کند در زندگی شخصی اش ، در زندگی اجتماعی اش، در زندگی سیاسی اش ، در تمام عرصه های زندگی مراقب خودش باشد ، مواظب باشد پایش نلغزد . تمام تلاش و کوشش اسلام برای این است که انسان به سعادت برسد یکی از این شؤن تشکیل حکومت است حکومت هم امیرالمؤمنین می فرمایند بدون تقوا نمی شود ، تا تک تک افراد تقوا را رعایت نکنند جامعه جامعه ی با تقوایی نمی شود . نمی شود تقوا را برای مردم با دستورالعمل درست کرد هر کسی باید خودش بنشیند برنامه ریزی کند در هفته گذشته هم عرض شد بهترین موقعیت ماه مبارک رمضان است بهترین شروع برای خودسازی ، برای این که تقوا را در وجودمان نهادینه کنیم ماه مبارک رمضان است ، هفته آینده شب های قدر را در پیش داریم فرصت شب قدر یک فرصت استثنایی است این تعبیر نبی مکرم اسلام که فراوان برای ما گفته شده و در قرآن هم آمده است یک تعبیر همین طوری نیست که خدای متعال می فرمایند « لَیْلَهُ الْقَدْرِ خَیْرٌ مِّنْ أَلْفِ شَهْرٍ » شب قدر از هزار ماه برتر است نمی گویند مساوی است با هزار ماه ، می گویند برتر است از هزار ماه . این که تفسیرش چیست ؟ این را باید رفت نشست پیش درس علمای مثل حضرت امام ، زانو زد که آن وقت بفهمیم« لَیْلَهُ الْقَدْرِ خَیْرٌ مِّنْ أَلْفِ شَهْرٍ » یعنی چه ؟ در این مجال کوتاه فرصت نیست که وارد مباحث تفصیلی بشویم ولی اکثر دوستان اهل مطالعه هستند ، با سواد هستند بروند مراجعه کنند ، بروند ببینند حضرت امام ذیل این آیه چه می فرمایند تعابیر تعابیر بسیار بلندی است ، این فرصت را نباید از دست بدهیم سفره ی ضیافت الهی پهن است کسی هم که سفره دار است کریم است نمی شود که انسان بر سر سفره ی کریم برود و دست خالی برگردد ، بله ، اگر کسی وارد این فیض الهی نشد مشمول رحمت الهی قرار نمی گیرد . به این خاطر در تعابیر داریم: «اِنَّ الشَّقی مِن حَرم غُفرانَ الله فی هذا الشَّهرِ العَظیم»  بدبخت و بیچاره کسی است که ماه مبارک رمضان بگذرد و محروم باشد از غفران الهی ، بیچاره است آن فرد ، چرا این همه تاکید شده که شب قدر بالاتر از هزار ماه است، خداوند متعال به این شب اینقدر برکات زیادی عنایت کرده که خداوند می گوید شما اگرمی خواهید فضیلت هزار ماه را درک کنید، یک شب قدر را اگر درک کنید کفایت می کند ، در روایات مختلف دراین زمینه بحث هایی آمده است،که یکی ازاصحاب حضرت موسی بنا بر آن چیزی که در ذهنم  است ، هزارماه روزها را برای دین رزم می کرد و شب ها را به عبادت می گذراند، نبی مکرم اسلام فرمودند: کسی که شب قدر را درک کند اجرش از او بیشتر است . شب قدری که ، بالاترین میزانی که ملائکه برزمین فرود می آیند شب قدر است ، ما نمی بینیم ، چشم بصیرت نداریم ، نمی فهمیم ، این شب عزیز و عظیم را درک نمی کنیم . یکی از مهمترین آداب شب قدر را فرمودند بیدار بودن است، شب قدر هم ،از غروب آفتاب شروع می شود تا اذان صبح ،از امام صادق (ع) نقل است که در حالی که بیماری شدیدی داشتند گفتند، شب قدر را باید حتما بروم مسجد و در مسجد شرکت کنم ،وبه عبادت بپردازم . نقل است حضرت زهرا (سلام الله علیها)شب قدر آب به صورت بچه هایشان می پاشیدند که شب قدر را بیدار بمانند، نبی مکرم اسلام در شب قدر در دهه آخر ماه مبارک رمضان رخت خوابشان را جمع می کردند ، شب ها را تا صبح به عبادت می گذراندند،خود بیدار بودن مهم است ،کسی که بخواهد عمل عبادی انجام دهد باید بیدار باشد ، بعضی ها یک تصور غلطی در ذهنشان جا افتاده است ، فکر کردند همان لحظه ای که مراسم قرآن به سر است همان لحظه را گفتند بیدار بمانید ، به این خاطر از سر شب می خوابند و بعد ۵ دقیقه ،۱۰ دقیقه قبل از این که قرآن به سر شروع شود تازه وارد مراسم می شوند، کل شب را بیدار بودن ، کل شب را به عبادت گذراندن ، شب ، شب مغفرت است ، انسان نباید از این موقعیت ها بگذرد ، باید بنشیند و با خودش حساب وکتاب کند و گناهانی که در طول سال انجام داده را از خدا بخواهد که از او بگذرد ، یک وقت زمان می گذرد ، آن وقت دیگر بخشش و غفرانی در کار نیست ، کار به جایی می رسد که ما هر چه می گوییم خدایا ما را برگرداند تا این که یک ذره عمل صالح انجام بدهیم ، بر گردیم ، توبه کنیم ، خدا می گوید فرصت تمام است و این جا جای توبه نیست ، شب قدر شب رحمت است بالاترین رحمت های خدا در شب قدر نازل می شود «سلامٌ مِن قُول رَحیم» یکی از مهم ترین کارهایی که باید در شب قدر انجام بدهیم ، تفکر کردن در شب قدر است، مقدّرات ما تا سال آینده می خواهد نوشته شود ، ما خودمان هم باید بخواهیم چه چیزهایی برایمان تقدیر بشود، برای اینکه بفهمیم چه نیاز ما است باید تفکر کنیم . به این خاطر بالاترین عبادت را تفکر گفتند، فرمودند یک ساعت تفکر کردن از یک سال عبادت کردن بالاتراست «التفکر یدعو الى البر والعمل بهم» تفکر است که انسان را وادار می کند عمل خوب انجام بدهد ، کار خیر انجام بدهد. در بعضی از تعابیر داریم «نَبَّهَ بِالفِکرِ قَلبَک» دلت را با فکر کردن آگاه کن.صرف فقط دعا خواندن، نشستن ، نماز خوندن این به تنهایی کفایت نمی کند بعضی ها تا می گوییم شب قدر را باید احیا بدارید فکر می کنند فقط باید بشینند نماز بخانند ، دعا بخوانند ، خیر . یک وقتی را باید برای تفکر گذاشت. بالاترین عمل عبادی در شب قدر کسب علم است. شب قدرشب نزول قران است.چقدربا قرآن انس گرفته ایم.درشب قدر هم قران مظلوم است.چه خوب است که درشب قدراحکام اسلامی رابخوانیم ومسایل شرعی رایادبگیریم وبیاموزیم.کسب علم بالاترین فضیلت رادرشب قدردارد.چه خوب است درشب قدر در مراسمات شرکت کنیم در مراسمات شرکت کنیم درسخنرانی هاشرکت کنیم. درروایات داریم که کسب علم بالاترین فضیلت رادر بین اعمال عبادی دارد. دراین شبهای قدر وقتی را برای  تفکر و کسب علم بگذاریم. یک روایتی درمورد فضیلت شب قدر سیدابن طاووس(رض) درکتاب شریف اقبال نقل فرمودند :نقل است از نبی مکرم اسلام(ص)که فرمودند حضرت موسی رو کرد به خداوند متعال واین طور عرض کرد: الهی من قرب تورا میخواهم ، میخواهم به تو نزدیک شوم ندارسید ازجانب خدا که قرب من برای کسی است که درشب قدر بیدار باشد. حضرت  موسی عرض کرد الهی رحمت تورا میخواهم فرمود رحمت من برای کسی است که درشب قدر به فقرا رحم کند.عرض کرد خدایا من گذشتن ازصراط را میخواهم خداوند فرمودند که این برای کسی است که تصدق کند به شب قدرگفت خدایا از درختان بهشت ومیوه های آن میخواهم فرمود:این برای کسی است که درشب قدر تسبیح کند.گفت خدایا نجات از اتش میخواهم فمود:این برای کسی است که درشب قدر استغفارکندگفت خدایا رضای تو رامیخواهم فرمود خوشنودی من از برای کسی است که درشب قدر نماز بخواند.خوب است که شب قدر را ازدست ندهیم که انشاالله موردغفران ورحمت خداوندی قرار بگیریم.

پروردگارا: به خوبان درگاهت دلهای ما را به تقواآشنابگردان قلب وذهن وعمل مارانورانی کن توفیق توبه وانابه نصیب مابگردان ماراازبندگان شایسته ی خودت قرار بده.رحمت ومغفرت وغفران خودت رابربنیان گذارجمهوری اسلامی بیش ازپیش بگردان.شهدای ماراباشهدای صدراسلام محشوربگردان.آنچه گفتیم وشنیدیم ذخیره ی قبروآخرت ماقراربده .

تکبیر…

بسم الله الرحمن الرحیم . الحمد لله رب العالمین نَحمَدُهُ وَ نَستَعِینُه وَ نَستَغفِرُه وَ نَتَوَکَّلُ عَلَیهِ وَ نُصَلِّی وَ نُصَلِّمُ عَلی حَبِیبِهِ وَنَجِیبِه سید خلقهِ سیدنا أَبِالقاسم المصطفی محمّد صلَّ الله علیه و آله وسلم و علی آله الأَطیبین الأطهرین المنتجبین سیِّ ماعلیٍّ امیرالمؤمنین وَ الصِّدیقهِ الطَّاهره،أَلحسن وَ الحسین سیِّدَی شباب اهل الجنَّه و علی بن الحسین و محمد بن علیٍّ و جعفربن محمدٍ و موسی بن جعفرٍ و علی بن موسی و محمد بن علیٍ و علی بن محمد و الحسن بن علیٍّ وَالخلف القائم حججک علی عبادک

در امروز که به نام روز نماز جمعه در سراسر کشور نام گذاری شده است ، تقوای الهی را به تمام برادران و خواهران خودم توصیه می کنم که از مصادیق بارز حضور مردم در نماز جمعه ها به جهت تمرین برای رعایت تقوای الهی است . امروز به مناسبت اولین نماز جمعه ای که بعد از انقلاب اسلامی توسط مرحوم آیت الله سید محمود طالقانی برگزار شد به ن

Views – 1002

درباره‌ی admin