تازه ها
خانه / متن خطبه ها / خطبه های ۱۰-۳-۱۳۹۲

خطبه های ۱۰-۳-۱۳۹۲

سلام علیکم و رحمه الله

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمد لله رب العالمین الحمد لله النّاشر فی الخلقه فظله والباسط فیهم بالجود یده نحمده علی جمیع اموره و نستعینه علی رعایه حقوقه ثم الصلاه و السلام علی حبیبه و نجیبه و خیرته فی خلقه حافظ سرّه و مبلّغ رسالاته سیدنا و مولانا ابی القاسم المصطفی محمد و علی آله الاطیبین الاطهرین المطهرین لا  سیمّا بقیه الله فی الارضین روحی و ارواح من سواه فداه .

اوصیکم عباد الله و نفسی بتقوی الله

رعایت تقوای الهی رادر این جمعه وخطبه اول این نماز جمعه به همه مؤمنین ومؤمنات توصیه می کنیم . عرض شد خدمت بزرگواران ما در مسیر حرکتمان به سوی خدا ،اولین گامی که باید برمی داشتیم این بود که غفلت را از خودمو ن دور میکردیم باید توجه به خودمون میکردیم ،واگر گناهانی در مسیربرای ما اتفاق افتاده ،این گناهان را با ید با توبه از خودمون پاک میکردیم .گفتیم در مسیر خودسازی باید مراقب باشیم ،که یکسری رزائل اخلاقی وجود دارد ،که نفس ما دچار این رزائل اخلاقی نشود . ریشه بسیاری از گناهان را خودخواهی عرض کردیم ،منشاء بسیاری از گناهان به خودخواهی انسان برمیگردد . یکی از بیماریهای روح ،یکی ازبیماریهایی که انسان را از پا در می اورد  که ریشه آن در خودخواهی است ؛ بخل است .بخل ،علمای اخلاق فرمودند : بخل صفتی است ضد کرم ؛ یعنی خودداری کردن از خرج مال .انسان مالی را که باید به جا خرج کند، خرج نکند واین انسان، انسان بخیل گفته می شود .خداوند متعال در سوره نساء آیه ۳۷می فرماید :خداوند انسانهای بخیل را دوست ندارد ،کسانی که خودشون بخیل هستند ودیگران را هم توصیه به بخل میکنند .اگر کسی انفاقی انجام میدهد ،کمکی میکند ،به او توصیه میکنند که چرا ولخرجی میکنی،چرا دارید کمک میکنید .به بها نهای مختلف دیگران را هم توصیه به بخل میکنند . یک داستان بسیار زیبایی را خداوند متعال در سوره مبارکه قلم آیات ۱۷تا۳۲دارند . خداوند متعال در آیه ۱۷، از گروهی به نام اصحاب الجنه یاد میکند . که مفصلا این داستان را از آیه هفده به بعد تا آیه سی و دوم در سوره مبارکه قلم آورده اند « اَنّا بَلوناهُم کَما بَلونا اَصحابَ الجَنَهِ اِذ اقـسَـمـُوا لیـصـرمُـنـَّهـا مُـصـبِحین » داستان از این قرار است که مرد متدین و بسیار شریفی بود که باغ بسیار بزرگی داشت و هر سال فقرا و نیازمندان منتظر بودند محصول این باغ برسد و اینها بروند و آن کمکی که این انسان متدین به آنها می کند ، این کمک را دریافت کنند در آیه قرآن می گویند منتظر بودند یعنی اینقدر دست بخشنده داشت که اینها همیشه انتظار می کشیدند کی می خواهد فصل محصول فرا برسد این مرد بسیار شریف از دنیا رفت ، ورثه او انسان هایی بودند که صفت بخل را داشتند – بخیل بودند – در آیات می گوید بعضی از آن ها بخیل بودند ولی دیگران را هم توصیه به بخل کردند ، گفتند ما خودمان انسان های عائله مندی هستیم ، خودمان نیاز داریم و نیاز نیست که به فقرا کمک کنیم ، تعبیرات بسیار تعبیرات زیبایی است این ها با همدیگر تصمیم گرفتند به هیچ کدام از فقرا کمک نکنند شب خوابیدند ، صریح آیه قرآن است خداوند متعال می فرمایند : صاعقه ای فرود آمد تمام این باغ تبدیل به تلی از خاکستر شد . صبح بسیار زود این ها حرکت کردند بروند سمت باغشان برای اینکه محصول را برداشت بکنند ، تعبیر بسیار زیباست می فرمایند : اینقدر آرام آرام حرکت می کردند و به همدیگر توصیه می کردند آرام حرکت کنید و با یکدیگر صحبت نکنید که فقرا نفهمند ، رفتند و به باغ رسیدند با صحنه ای مواجه شدند که با خودشان گفتند « فَنـطَلَقُوا وَ هُم یَتَخافَتونَ اَن لایَدخُلَنَّهَا الیَومَ عَلَیکُم مِسکینٌ وَ غَدوا عَلی حَردٍ قادرینَ فَلَمّا رَاَوها قالوا اِنّا لَضالّونَ » کار به جایی رسید وقتی به باغ رسیدند گفتند ما گمراه شدیم ، راه را اشتباه آمدیم ، این باغ باغ ما نیست « بَل نَحنُ مَحرومونَ » فهمیدند چه اتفاقی افتاده است نه ما هستیم که اشتباه کردیم ، ما هستیم که حق فقرا را ندادیم بخل ورزیدیم ما محروم هستیم « قَالَ اَوسَطُهُم اَلَم اَقُل لَکُم لَولا تُسَبِّحونَ » یکی از اینها که کمی منصف تر بود و معلوم می شود که از اول هم خیلی دلش نمی خواست این اتفاق بیفتد که به فقرا کمک نکنند به دیگران گفت مگر من نگفتم که شکر خدا را به جا بیاورید بر این که خدا به شما نعمت داده است به فقرا کمک کنید بعد هم گفتند « قالُوا سُبحانَ رَبِّنا اِنّا کُنّا ‌ظالِمینَ » خدایا ما را ببخش ما به خودمان ظلم کردیم کسی که حق فقرا را نمی دهد ، کسی که در اموالش بخل می ورزد به خودش ظلم کرده « اِنَّ لَلمُطَقینَ عِندَ رَبِّهِم جَنّاتِ النَّعیمِ » اگر نزد خداوند متعال تقوا پیشه کرده بودیم آن بهشت جاودان خدا را داشتیم . در رابطه با بخل در آیات و روایات فراوان بحث شده است یکی از مهمترین و بدترین انواع بخل ، بخل در ادای واجبات است ، اینکه انسان واجب خودش را ادا نکند ، واجب مالی خودش را ادا نکند ، آن هایی که فکر می کنند با ندادن زکات مالشان زیاد می شود خداوند متعال در سوره ی مبارکه ی روم آیه ی ۳۹ می فرمایندکسانی که فکر ئمی کننداضافه می کنند مالشان راباحقوقات واجب فکر می کنند مالشان زیاد می شود اینطور نیست آنهایی که دنبال این هستند که مالشان زیادشودخداوند متعال برایش راهکارگذاشته راهکار خدابرای زیادی اموال چیست آنهاییکه زکات پرداخت می کنندفقط و فقط برای رضای خدااین باعث می شودمالشان زیادشود چقدرتعبیرزیبایی است حضرت زهرا سلام الله علیهادرخطبه ی فدکیه می فرمایندفلسفه پرداخت زکات برای این است که مال شما زیادبشودکسانی که اینقدرزحمت می کشیدتلاش می کنیدکه مالتان زیادشود خداراهکارش رادرپرداخت خمس داده این راباید دقت کنیم امیرالمومنین می فرمایندشمارابه زکات نصیحت می کنم از پیغمبر خدا(صل الله علیه وآله وسلم) شنیدم که می فرمودندزکات پل اسلام است کسی که زکات بپردازد ازپل می گذردکسی که زکات رانپردازدازپل به پایین فروخواهدافتادوپرداخرت نکردن زکات خشم خداوندرابه دنبال داردماکه دنبال این هستیم که خدااز ماراضی باشدنمیشه انسان نومن ببعض و نکفر ببعض باشد نمی شودانسان نماز بخواندولی بگویدمن زکات نمی پردازم درآیات قرآن نگاه کنید هرجاخدابه نمازسفارش کرده است بلافاصله به زکات سفارش کرده است امام رضا(علیه السلام)د دریک روایت نورانی می فرمایندخداوندبه سه کارهمراه سه کاردیگرفرمان داده است که هرکدام راانسان انجام دادوآن کاردیگرراانجام ندهدفایده نداردفرمان نمازوزکات داده پس کسی که نمازبه جاآورده وزکاتش رانپردازد نمازش پذیرفته نمی شودفرمان به سپاسگذاری ازخود وپدذرومادرداده پس کسی که پدرومادرراقدردانی نکندشکر خدارا هم به جانیاورده فرمان به تقوای الهی و صله رحم داده پس کسی که صله رحم رابه جانیاورد تقوای الهی راهم مراعات نکرده است پس اینها با هم است نمی شودانسان نمازبخواندولی زکات نپردازد خداوندمتعال می فرمایندحق فقرارادرمال پولدار هاقرار داده ام پس این حق راخداقرارداده است خدامی توانست اینکارراانجام ندهدخدامی توانست نعمت به انسان ندهدخدامی توانست کاری کندکه امسال جووگندم نباشدخدامی گویدمن به شماجووگندم دادم وحق فقراراهم درمیانش قراردادم بایدحق فقرارابدهیم واجب است درزمان نبی مکرم اسلام (صلی الله علیه وآله وسلم)حضرت بسیارسخت برخورد می کردندبا افرادی که زکات پرداخت نمی کردنددریک روایت دیدم حضرت بعدازیک نمازبلندشدندوافرادی رابه اسم نام بردندکه آقای فلانی و آقای فلانی و آقای فلانی بلندشویدازمسجد بروید بیرون با من نمازنخوانید شمازکات نمی پردازید خیلی سنگین برخورد می کردندفرموده انددر محل مازکات به چندچیزبیشترتعلق نمی گیردمن به خاطراهمیت بحث زکات چندجلسه ای رابه بحث زکات اختصاص  خواهم داددوچیزبیشتردرشهرماشامل زکات نمی شودیکی جو ودیگری گندم بعضی هااشتباه می کنندومیخواهنددوتامحصول راروی هم حساب کنند خیر دوتامحصول است  جدای ازیکدیگر می باشد یعنی جوجداباید حساب شودوگندم جدانصاب جووگندم ۸۴۷ می باشدیک اختلاف نظرجزئی مراجع در بحث زکات وجوددارد وکسانی که می خواهنداحتیاط کنند۸۴۷ کیلوقطعاطبق نظر همه ی مراجع درست است نصاب یعنی چی یعنی انسان اگرتا۸۴۷ کیلو گندم یا جوداشت زکات به آن تعلق نمی گیرد ونیازنیست زکات بپردازد ولی به محض اینکه به ۸۴۷کیلورسید زکات به آن تعلق می گیرد فقط با این شرط اول تمام مخارجی راکه برای این محصول شده راکسرمی کنید و بعدازآن یک بیست راباید بپردازید فرض بگیریدفردی امسال یک میلیون تومان گندم داشته و پانصد هزارتومان خرج کرده در مخارج هم باید دقت کنیم خرج هایی که ماازجیب خودمان پرداخت کردیم ونمی شودکسی کارگری خودش راهم محسوب کندواگروسیله ی کشاورزی هم دارید نمی توانید اجاره ی آن راهم حساب کنید مثلا کسی خودش تراکتوردارد نمی تواندبگوید مثلا ۵ ساعت کارکرده واینهارا هم به عنوان خرج حساب کندنخیرهرچه پول خرج کرده اید به عنوان خرج باید کسر گردداگرآب کشاورزی اجاره کردید اگرزمین اجاره کرده ای کودهای شیمیایی خریده اید یاخودگندم وجوراخریده ایدبه عنوان بذزیاپول برای تراکتورداده اید تمام اینهارااول کنار می زنیدومقداری که باقی ماندیک بیستمش می شودزکات یعنی اگرکسی یک میلیون جو یا گندم داشت و پانصد هزارتومان خرج کرده بود یک بیستم پانصد هزارتومان یعنی ۲۵ هزارتومان راباید به عنوان زکات بپردازد خیلی راحت است بازبعضی هااشتباه می کنندویک بیستم کل محصول را محاسبه می کنندکه واجبش همان یک یستم پس ازکسرمخارج می باشدولی چون صدقه دادن مستحب است وکار خیر هم مستحب می باشدکسی خواست یک بیستم کلش رابپردازد اشکال نداردنکته ی دیگری که می خواهم خدمت بزرگواران خودم عرض کنم تااینجا درشهر ماخیلی مشکلی نداریمیعنی الحمدلله اکثرمردم اهل پرداخت زکات هستندولی بسیاربسیار متفرق می باشد وهرکس خودش می خواهدکارپرداخت زکات راانجام دهدخب این یک سری اشکالاتی را به وجود می آورد بعضی اوقات به افرادی که زیاد مستحق نیستند کمک های فراوان می شودبعضی ازکسانی که نیازمندهستندنمی شودبه آن هاکمک کرد بودجه ای وجودنداردازسال های گذشته دوستان یک طرحی را به اجراگذاشتنداگر این طرح منسجم ترانجام شودخیلی خوب می شوددرتمام بانک ها حسابی به عنوان حساب زکات است مبلغ را شما مقدار پولی که برای زکات است به حساب می ریزید فیش را می آیید تحویل می دهید اگر خودتان کسی داشتید که واقعاً نیازمند بود خوب به ازای همان مبلغ به شما کمک می شود که خودتان بروید کمک کنید اگر واقعاًکار به جایی رسید که خیلی نیازمند بود شاید ما یک مبلغ بیشتری را هم کمک کردیم ولی آنهایی که واقعاً نمی شناسند بیاد تجمیع بشود که واقعاً به دست نیازمندان واقعی برسد در بحث زکات اگر کسی خود جو و گندمش را می خواست بدهد حالا هم در همین محل مسجد یا حسینیه یک جایی اختصاص داده خواهد شد یا در همان محل های خرید و فروش ما با دوستانمان اگر یک رایزنی بکنیم همانجا یک بخشی را اختصاص بدهند به این کار اگر کسی پولش را هم نقدی خواست بیاید دفتر بدهد اینجا می توانید در دفتر امام جمعه بیایید تحویل بدهید فیش دریافت کنید آنی که مهم است اینکه این کار منسجم انجام بشود یکی بشود و بتوانیم ان شاء ا… واجب خودمان را اداء کنیم . پروردگارا به خوبان درگاهت ، به ما توفیق توبه و انابه به درگاه خودت را عنایت بگردان .  دلهای ما را با تقوا آشنا کن . قلب ما را ذهن ما را عمل ما را نورانی بفرما . ما را جزء بندگان شایسته ی خودت قرار بده . رحمت و مغفرت و رضوان خودت را بر بنیانگذار جمهوری اسلامی روز افزون بگردان .  شهدای ما را با شهدای صدر اسلام   ، اموات ما را با اموات مومنین و مومنات  محشور بگردان . آنچه گفتیم و شنیدیم ذخیره ی روز تهیدستی ما قرار بده     بسم الله الرّحمن الرّحیم    

ÎÎوالعَصر اِنّ الِانسانَ لَفی خُسر الّا الّذینَ ءامنوا و عَمِلوالصالحات و تَواصو بالحقّ و تواصو  بالصّبر  صدق الله العلی العظیم      بسم الله الرحمن الرحیم  الحمد لله رب العالمین نحمده و نستعینه و نستغفره و نتوکل علیه و نسلم علی حبیبه و نجیبه و خیرته فی خلقه حافظ سّره و مبلّغ رسالاته مولانا ابالقاسم المصطفی محمد (ص) و علی آله الاطیبین الاطهرین المنتجبین  سیّما علیٍ امیرالمومنین و صدیقه الطاهره و الحسن والحسین سیدی شباب اهل الجنّه و علی بن الحسین و محمد بن علیٍ و جعفربن محمدٍ و موسی بن جعفرٍ و علی بن موسی و محمد بن علیٍ و علی بن محمدٍ والحسن بن علیٍ و الخلف القائم  حججک علی عبادک و امنائک فی بلادک . رعایت تقوای الهی را به همه ی بزرگواران توصیه می کنم یکی از صفاتی که امیرالمومنین علی (ع) برای متقین ذکر می فرمایند اینست که حضرت می فرمایند : عَظُمَ والخالِقُ فی اَنفُسهم فَصَغُر مادونَهُ فی اَعیُنهم . متقین کسانی هستند که خداوند متعال چنان در نظرشان بزرگ است ….

که انسان دردیپلماسی اش روحیه انقلابی داشته باشدیعنی با همان روحیه ای که انسان انقلاب کرده است با همان روحیه دوباره در رابطه با دیپلماسی عمل کند.

چهارم:اعاده عزت ملی وترک انفعال درمقابل سلطه

 مرداد ماه گذشته حضرت آقا فرمودندما کارمان به جایی رسیده بودکه قدم به قدم عقب می نشستیم وآنها قدم به قدم جلو می آمدند؛ذهن ما را یکوقتی آشفته نکنند,اینها  رااز یاد نبریم کارمان به کجا کشیده بود.

پنجم:ارتقاءجایگاه کشوردرعرصه سیاست خارجی

مارادر دنیا هیچ هم به حساب نمی آوردند ولی الان به اذعان خودشان جایگاه ایران در جایی قرار داردکه میگویندخیلی از مسایل بین المللی بدون حضور ایران اصلاحل نمی شوداین جایگاه را…اینها نکات مثبت است اینها را باید رییس جمهور آینده داشته باشد.

دفاع از حقوق هسته ای ملت ایران در  برابر زورگویی غرب

حضرت آقا می فرمایندکار به جایی رسیده بود که ماراضی به پنج سانتریفیوژفعال… گفتیم بسه مان است.گفتندپنج تا را ما  ..به سه تا هم رضایت دادیم گفت سه تا هم به شما نمی دهیم,ولی الحمدلله امروز چند هزار سانتریفیوژفعال مادر کشور داریم اینها نکات مثبتی است قوی باشیم ؛استقامت داشته باشیم در مقابل دشمن عقب نشینی نسبت به دشمن نکنیم.

راه اندازی به موقع پروژه غنی سازی اورانیوم

هشتم:شجاعت وقاطعیت در سهمیه بندی بنزین این از آن کارهای برزمین مانده بود اگر می خواست به آن روندی که مصرف بنزین درکشورداشت می خواست ادامه پیدا کنداز این مشکلاتی که الان داریم خیلی خیلی فراوان تر به سرمان می آمداین شجاعت می خواست این کاررا انجام دادنداین شجاعت داشتن دراجرای برنامه ها نکات مثبتی است.

نهم:بامردم واز میان مردم بودن

این دولت نهم ودهم یک کاری انجام دادندکه دردولتهای گذشته کمتر دیده شده بودیعنی خودشان رایک جوری مردمی کردندشروع کردندبامردم حرف زدن دیدارهای مردمی داشتن این نکات ,نکات مثبتی است حضرت آقا میفرمایند

مواجه شدن باواقعیتهای زندگی مردم در سفرهای استانی ,یکی از نکات مثبت را ه انداختن سفرهای استانی بود.بیایند ,ببینندمناطق را …درک کنندمشکلات مردم را…

یازدهم:ساده زیستی است که آقا امسال هم دوباره روی این تاکید کردند که رییس جمهور ی انتخاب کنید که ساده زیست باشداهل اشرافی گری نباشدکسی که خودش دنبال اشرافی گری باشد نمی تواند توصیه به قناعت کند

دوازدهم:توقف روند غرب باوری وغرب زدگی دولتهای قبلی

در دولتهای گذشته فکر می کردندهر چه ازغرب وارد شود هرایده ای ازغرب وارد شودایده درستی است کی گفته است هرچه ازغرب واردشوددرست است؟ مبنای اقتصادی کشوررابراساس مبانی غربی چیدنداین اشتباه بود جلوگیری از گرایشهای سکولاریستی دردولت .کار ما به جایی رسیده بود که میگفتند,دادمی زدندکه دین راازسیاست جدا کنیدکارهای سیاسی جای خودش داردکارهای دینی جایش مسجداست ,جایش  توی نماز جمعه است, نماز جمعه ها راهم نباید سیاسی کرد,فقط از دین برای مردم بگوییدولی سیاست ماعین دیانت ماست کجاست ؟علناًدر دوره های گذشته دربعضی ازادوارکار ما به جایی رسید که قیام امام حسین«ع» را هم زیر سوال بردندیکی از آنها گفت :برضد خدا هم میشودراهپیمایی کرداین وضعیتی بود که برای ما بوجودآوردند.

تلاش جمعی و فوق العاده در دولت

شما ابتدای دولت نهم و دهم را نگاه کنید، بسیار بسیار بار تلاش کار می کردند.کار به این اواخر نداریم.این یک نکته مثبتی بود.۱۵ ساعت، ۱۶ ساعت گاهی گاهی وقت ها در روز دولتی های ما کار می کردند.که این یک نکته مثبتی است. باید تلاش کرد باید یک لحظه هم استراحت نکرد. اجرای گسترده کارهای عمرانی خصوصا در مناطق محروم، این ها را نمی شود نادیده گرفت. کارهایی که این چند ساله انجام شده را نمی شود نادیده گرفت.این ها کارهای مثبتی بودند. رئیس جمهور آینده باید این صفات را داشته باشد. باید به مناطق محروم توجه ویژه بشود. باید تمرکز زدایی بشود. فقط و فقط، ایران، تهران نیست.پرکاری پشتکار و خستگی ناپذیری، جرات تحول آفرینی در برابر مشکلات، این روحیه که انسان تحول ایجاد کند. بعضی ها ترس دارند که یک کار جدید را انجام بدهند. دیگر همین طور که بوده، همین طور باشد.نیاز نیست کار جدیدی انجام بگیرد. می ترسند، این تحول آفرینی یک نکته مثبتی است.جرأت مقابله با فساد. این که انسان جرأت کند با این اژدهای هفت سر به مقبله برخیزد، که بحث فساد است، این جرأتش هم نکته مثبتی است. وابسته نبودن به گروه ها و جریانات . اگر رئیس جمهور وابست به جریانی باشد ،به جناحی باشد، کارهایی که انجام می دهد، قطعا آن نظر از جریان خودش را مد نظر دارد. باید آن ها را انجام بدهد و این نکته منفی است.اجرای طرح تحولات اقتصادی که حضرت آقا می فرمایند:بسیار بسیار کار مثبتی است. و تمام کاندیداهایی که الان هم وجود دارند روی این نکته تاکید می کنند که اجرای طرح تحول اقتصادی و پیگیری آن کار مهمی است. این کار باید انجام می شد،دیر انجام شد. فقط این که قسمت هایی خوب انجام نشد، بماند.

این ها نکاتی است که مقام معظم رهبری می فرمایند، رئیس جمهور و دولت های گذشته داشتتند. اما یک سری نکات منفی هم این دولت ها داشتند.دولت نهم و دهم، که باید رئیس جمهور آینده این نکات را نداشته باشد،

یک-مظلومیت فرهنگ در دولت نهم متاسفانه مهم ترین بخش در انقلااب اسلامی، نقش فرهنگی بود. ولی بعد از انقلاب، مظلوم ترین بخش در سیاست های دولت ما، بحث فرهنگ بود. بجای ارتقای سطح فرهنگی، گاهی اوقات کارهای ضد فرهنگ هم انجام می گرفت. همین وزیر ارشاد دولت اصلاحات، که الان فراری و خارج نشین است، یک جایی می گوید:کاری برسر فرهنگ ایران آوردم که تا پنجاه سال آینده، اگر تلاش کنندبه نقطه ای که من بودم، نخواهند رسید.می گوید اینقدر من خرابش کردم. این اوضاع فرهنگی دوباره در دولت نهم و دهم، هم کاری انجام نشد. این نقطه ضعف است. مبنای تمان کارها، ضعف فرهنگی است. اگر امروز اقتصاد ما مشکل دارد،ریشه اش در مشکلات فرهنگی ماست. تا فرهنگ درست نشود،بقیه کارها درست نمی شود. باید ببینیم کدلمیک از کاندیداهای محترم، برنامه جامع خوبی دارد.

دوم- اولویت بندی نکردن فعالیت های فرهنگی.حضرت آقا می فرمایند:یک بودجه کلان فرهنگی را در دولت دهم مصوب کردند. من ازط طرفی خوشحال شدم، از طرفی ناراحت شدم.این بودجه کلان فرهنگی،خوبه. تو کار فرهنگی، ولی چطور می خواهد خرج بشود،حضرت آقا می فرمایند: اولویت بندی نکردن یکی از مشکلات است. می فرمایند، بودجه کلان فرهنگی مصئب شده است، کاروان سراهای عباسی را تعمیرکردند و درست کردند. نه این که کار خوبی نیست، خیر و لی اولویت ندارد.

 

 

 

Views – 716

درباره‌ی admin

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد.خانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*