تازه ها
خانه / مناسبتهای ویژه / روز دانشجو، روز عدالتخواهی و استکبار ستیزی

روز دانشجو، روز عدالتخواهی و استکبار ستیزی

۱۶ آذر روز دانشجو، روز تکریم آمیختن علم و دانش با اخلاق اسلامی و بصیرت سیاسی، بر دانشجویان عزیز گرامی باد.

دانشجو

علت نامگذاری «روز دانشجو»

بعد از کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲، رژیم وابسته پهلوی که توانسته بود با کمک اربابان امریکایی بر اریکه قدرت باز گردد، درصدد برآمد تا پایه های حکومت خود را تثبیت کند، اما غافل از اینکه مقاومت مردم بطور کامل از بین نرفته و ایران در اولین فرصت خشم و انزجار خویش را نشان خواهد داد.

نیکسون معاون رئیس جمهور امریکا در سال ۱۳۳۲، راهی ایران گردید. در حقیقت او می آمد تا نتیجه سرمایه گذاری بیست و یک میلیون دلاری را که سازمان جاسوسی امریکا، سیا، در راه کودتا و سرنگونی دولت مصدق هزینه کرده بود، از نزدیک مشاهده کند. ملت در حال افسردگی و از نفاق و تفرقه ای که استبداد توانسته بود در میان او ایجاد کند، ناراحت بود.

رهبری نهضت مقاومت، قصد رساندن صدای اعتراض مردم را به گوش جهانیان داشت و تلاش لندن و واشنگتن را که می خواست با مشروع جلوه دادن رژیم کودتا، امتیازات مورد نظر خود را در محیط آرام بدست آورد، خنثی کند. اجرای این برنامه به عهده کمیته هماهنگی دانشگاه تهران واگذار شده بود.

تظاهرات دانشجویان دانشگاه تهران، به عنوان اعتراض به ورود دنیس رایت، کاردار جدید سفارت انگلیس در ایران، از روز ۱۴ آذر ۱۳۳۲، آغاز گردید. دانشجویان دانشکده های حقوق و علوم سیاسی، علوم دندان پزشکی، فنی، پزشکی، داروسازی در دانشکده های خود تظاهرات پرشوری علیه رژیم کودتا برپا کردند. رژیم پهلوی که به خوبی از خشم ملت و خصوصا دانشجویان نسبت به خود و اربابان امریکا از پیش آگاه بود، با تمام قوا متوجه دانشگاه شد.

روز ۱۵ آذر تظاهرات به خارج از دانشگاه کشیده شد و ماموران انتظامی، در زد و خورد با دانشجویان، شماری را مجروح و گروهی را دستگیر و زندانی کردند. صبح روز ۱۶ آذر ۱۳۳۲، گارد تا دندان مسلح رژیم پهلوی برای اولین بار وارد صحن دانشگاه شد تا فریاد مخالفان را در گلو خفه کند.

در یکی از کلاسهای درس دانشکده فنی، چند تن از دانشجویان در اعتراض به حضور ماموران گارد رژیم شاه در صحن دانشگاه، آنها را به مسخره می گیرند و همین بهانه کافی بود تا وارد کلاس درس شوند و با ایجاد جو رعب و وحشت، محیط را برای بهره برداری و گرفتن زهر چشم دانشجویان آماده سازند. ماموران گارد با حمله به دانشجویان بی پناه سه تن از آنان را به شهادت می رسانند.

حادثه ۱۶ آذر ۱۳۳۲، بعنوان یک روز (مقاومت تاریخی) در تاریخ دانشگاه تهران ثبت شد. از آن پس، همه ساله به رغم کوشش رژیم و ساواک، دانشجویان دانشگاه تهران و دیگر دانشگاههای سراسر ایران مراسم و تظاهراتی به یاد شهیدان آن روز برپا می کردند.

                                              

شهید چمران و حادثه ۱۶ آذر:

وقایع آن روز چنان در نظرم مجسم است که گویی همه را به چشم می بینم، صدای رگبار مسلسل در گوشم طنین می اندازد، سکوت موحش بعد از رگبار، بدنم را می لرزاند، آه بلند و ناله جانگداز مجروحین را در میان این سکوت دردناک می شنوم. دانشکده فنی خون آلود را در آن روز و روزهای بعد به رای العین می بینم……..

 

کلام امام خمینی (ره) در مورد روز دانشجوامام

«ای جوانان عزیز! و ای دانشجویان و دانشمندان! و ای امید امروز و فرداهای امت و اسلام! امانت بزرگ استقلال و آزادی که از دام دو قطب شرق و غرب با مجاهدت و فداکاری ملت عظیم الشان ایران به دست آمده است، به شما عزیزان سپرده شده و مسئولیت بزرگی به عهده همه گذاشته است، همه ملت به خصوص دانشجویان مسلمان که رهبران آینده هستند، مسئول نگهبانی از این امانت بزرگ الهی می باشند.»

«همه می دانیم که سرنوشت یک کشور و یک ملت و یک نظام، بعد از توده های مردم در دست طبقه تحصیلکرده است و هدف بزرگ استعمار نو به دست گرفتن مراکز این قشر است.»

کلام مقام معظم رهبری(حفظه الله) در مورد دانشگاه و دانشجورهبری

*به نظر من دانشجوى موفّق کسى است که خوب درس بخواند؛ خوب تهذیب اخلاق کند و خوب به ورزش بپردازد.

*دانشگاه پایگاه اصلى انقلاب بوده و باز هم خواهد بود.

*دانشجویان یکى از قشرهاى زنده و فعّال و با نشاطند. در قضایاى اجتماعى و سیاسى هم باید همین‏طور زنده و فعّال و بانشاط شرکت کنند.

*دانشجو، فرزند ماست؛ متعلّق به ماست؛ متعلّق به این کشور است.

*دانشجو جزو بچه‏هاى برگزیده این خانواده بزرگى است که اسمش ملت ایران است.

*اگر دشمنان نتوانستند دانشجو را در جهت خودخواسته به راه بیندازند، یقیناً کار و تلاش و تبلیغى مى‏کنند تا شاید بتوانند دانشجو را به انفعال و بى‏عملى بکشانند.

*انقلاب اسلامى، جهت گیرى دانشگاه را یکسره دگرگون کرد و خودباورى، و ابتکار، و استقلال، و پایبندى به ارزشهاى اسلامى، و جهاد علمى، و آزادى از اسارت و تبعیت، را جهت اصلى آن قرار داد.

*ساده‏انگارى است اگر امید و طمع دشمن بر رجعت دانشگاه به آن گذشته‏ آفت زا، نادیده گرفته شود.

*امروز آماج بسیارى از تبلیغات خصمانه‏ دشمنان، در درجه‏ اول، دانشجویان و دانشگاهیانند.

*این خیلى ارزش دارد که جوان و دانشجوى ما احساس کند این کارى که الان به آن سرگرم و مشغول است، کارى است که مى‏تواند آن را پاى خدا حساب کند و براى خدا دنبال بنماید.

*جوان – چه جوان دانشجو و چه بقیه نسل جوان – اگر حسّاسیت و شوق و شور خودش را از دست داد، دیگر آن جوانى نیست که انسان بتواند براى آینده کشور به او امید ببندد.

*صفا و معنویت و نورانیّت و پاکى جوانان ما بر خیلى از چیزهایى که امروز سعى مى‏شود در محیط جوان و بخصوص در محیط دانشجویان تزریق و تلقین و تحمیل شود، فائق خواهد آمد.

*طبیعت جوان، طبیعت دانشجو و نهضت دانشجویى، مقابله با نفوذ بیگانه، نفوذ دشمن، نفوذ قلدرها، زورگوها و دیکتاتورهاى بین‏المللى در داخل مسائل یک کشور است.

*انتظارم از نسل جوان، به‏ویژه دانشجویان این است که صفا و یکرنگى و طهارت اخلاقى داشته باشند و از دوز و کلکهایى که مربوط به دوره بعد از جوانى و مربوط به ابتلائات زندگى است، خود را دور نگه دارند.

*هر کس در کشور ما نسبت به جامعه جوانِ دانشجو حسّاسیتِ همراه با احساس تکلیف نداشته باشد، بدون شک دچار غفلت است.

*دانشجوى ایرانى، با هوشمندى‏اش، با ایمانش، با احساس استقلالش، با احساس عزّتى که امروز در ملت ایران و بخصوص در جوانان و دانشجویان ما هست، اگر سى سال کار کند، امید هست که به قدر صد سالِ دیگران پیشرفت کند. من معتقدم بین گروههاى دانشجویى، با هر سلیقه‏اى که هستند، باید روابط حسنه برقرار باشد.

*دانشجو اگر قدرت تحلیل سیاسى نداشته باشد، فریب مى‏خورد و فریب خوردن دانشجو، درد بزرگى است که تحمّلش خیلى سخت است.

*اگر دانشجویان بخواهند قدرت تحلیل پیدا کنند، باید فعّالیت سیاسى بکنند؛ باید سیاست را بخوانند، بنویسند، بگویند، مذاکره و مباحثه کنند. تا این کار نشود، دانشجویان توانایى پیدا نمى‏کنند.

*من به طور خلاصه دانشگاه اسلامى را دانشگاهى مى‏دانم که در آن، علم یک ارزش حقیقى است. آدم علم را براى گرده نانى که از آن طریق مى‏شود به دست آورد، تحصیل نمى‏کند.

*عزیزان دانشجو! سخنرانى و اجتماعات ایرادى ندارد؛ اما دو گروه هیچ وقت همزمان در یک دانشگاه اجتماع تشکیل ندهند. این توصیه پدرانه من به شماست.

*امروز نسل روشنفکر دانشگاهى، یک مسؤولیت ویژه دارد.

*من اصل وجود نشریات دانشجویى و افزایش آن را تا هر مقدارى که ممکن و مناسب باشد، تأیید مى‏کنم؛ خیلى خوب است.

*نشریات شما باید هدایت‏کننده باشند. ببینید از لحاظ هدایت – هدایت فکرى و دینى و احیاناً هدایت سیاسى جوانان – کجاها کمبود هست، در رفع آن کمبود بکوشید. این بارى است بر دوش شما به عنوان مطبوعات دانشجویى. 

*امروز کشور و جامعه ما، بخصوص جامعه‏ى جوان و بالاخص جامعه‏ى دانشجویى ما به خودسازى و درون‏سازى احتیاج دارد.

*دانشجو باید با مسائل سیاسى آشنا شود و مغز تحلیلى پیدا کند.

*فهم سیاسى در دانشگاه، که هم براى استاد، هم براى دانشجو یقیناً جزو ضروریّات است، با سیاست‏بازى … نباید اشتباه شود.

*دانشگاه، باید سیاسى باشد، تا دانشجو فریب نخورد و وسیله‏اى براى کسانى نشود که مى‏خواهند سر به تن نظام اسلامى و جمهورى اسلامى و هیچ‏کس دیگر نباشد!

*این‏که ما گفتیم دانشگاه‏ها سیاسى باشند، معنایش این است که دانشجو قدرت تحلیل سیاسى پیدا کند تا گروه‏هاى بیرون دانشگاه نتوانند بر اوضاع دانشگاه مسلط شوند.

*دانشجو باید صاحب فهم سیاسى، قادر بر تحلیل سیاسى، قادر بر شناخت انگیزه‏ها و جریان‏هاى سیاسى، و صاحب شناخت از اوضاع سیاسى کشور و جهان – نه فقط کشور – باشد.

*عشق و علاقه من به دانشجو، بخش عمده‏اش ناشى از صفا و صداقت دانشجوست.

*از آفات جنبش دانشجویى این است که به آرمانها و آرمانگرایى پشت کنند.

*خصوصیت دانشجو، تعمّق و تدقیق است.

*دانشگاه هم نوعى مسجد است.

*اگر مى‏خواهید دانشگاه به علم و تحقیق و انسانیت و خدمت و همه چیز برسد، راهش این است که فضا را دینى کنید.

*مهمترین فریضه دانشگاهها این است که در درون خودشان مسأله علم و تحقیق را دو دستى بچسبند.

*دانشگاهى که در آن جنجال و شعار و هیاهو باشد، دیگر چندان به علم نخواهد پرداخت.

*عزیزان من! به این که با نام اسلام در محیط جوانِ دانشجویى تلاش مى‏کنید، افتخار کنید.

*چون دانشجوها نسل فرزانه و آگاه و برگزیده کشورند، بایستى بیشتر از دیگران احساس مسؤولیت کنند.

*طبقه و قشر دانشجو بایستى اسیر جلوه‏هاى دنیا نشود.

*یکى از خطرات محیط دانشجویى این است که آنها از مسائل سیاسى و از سیاست دلزده شوند و کنار بروند.

*جوان باشى، اهل علم باشى، آزاد اندیش باشى، آرمانگرا باشى، شاد باشى، در صحنه باشى؛ همه اینها خصوصیاتى است که در زیر عنوان دانشجو نهفته است.

*خاصیت دانشجویى، آرمانگرایى است.

* دانشجو؛ هوشمند و هشیار و باسواد و بانشاط و جوان و خسته‏نشو و آرمانگراست و دلش پاک است.

*یکى از وظایف مهم دانشگاهها عبارت است از نواندیشى علمى

*آنچه که براى یک محیط علمى و دانشگاهى وظیفه آرمانى محسوب مى‏شود، این است که در زمینه مسائل علمى، نواندیش باشد.

*دانشگاه باید بتواند یک جنبش نرم‏افزارىِ همه‏جانبه و عمیق در اختیار این کشور و این ملت بگذارد تا کسانى که اهل کار و تلاش هستند، با پیشنهادها و با قالبها و نوآوریهاى علمىِ خودى بتوانند بناى حقیقى یک جامعه آباد و عادلانه مبتنى بر تفکّرات و ارزشهاى اسلامى را بالا ببرند.

*خودسازى فکرى و اخلاقى و انقلابىِ درونىِ دانشجویان یک فریضه است.

*دانشگاه باید انقلابیّون مثبت پرورش دهد.

*باید محصول دانشگاههاى ما، انقلابىِ مثبت، انقلابىِ فعّال، انقلابىِ مسؤول، انقلابىِ متعهّد و امیدوار باشد. 

*یک ملت و نسل جوان دانشجو بداند که همیشه نباید شاگرد ماند و دست نیاز براى تولید علمى دیگران دراز کرد؛ باید به تولید علم پرداخت.

*هر چیزى که مزاحم علم و آگاهى باشد، جایش در دانشگاه نیست.

*دانشگاه ضربه اساسى را از همین دخالتها و نقش‏آفرینى متحجّران سیاسى در محیطهاى دانشجویى مى‏خورد.

محیط دانشگاه، محیط بالیدن شخصیتها، جوشیدن استعدادها و بروز و ظهور نقاط درخشانِ پنهان در شخصیت انسان است.

*محیط دانشگاه را محیط بسیج علمى و سیاسى و فکرى و اخلاقى قرار دهید.

*اکنون دانشگاه به تلاش براى پیشرفت علمى و رشد فکرى و نورانیت معنوى روزافزون بیش از همیشه نیازمند است.

*براى جوان دانشجو هیچ فسادى بالاتر و خطرناکتر از خلاء ایمان آگاهانه نیست و این است که زمینه‌ى همه‌ى فسادها و انحرافها را فراهم مى‌آورد.

*به‌هرحال نسل جوان دانشجو اگر به علم بپردازد و دانشجو باشد، این تعیین‌کننده‌ى شناسنامه‌ى ملت ما در بیست، سى سال دیگر است. علت احترام من به قشر دانشجو – که شما هم جزو آنها هستید – در درجه‌ى اول این است.

Views – 1620

درباره‌ی admin

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد.خانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*