تازه ها
خانه / متن خطبه ها / متن خطبه های نماز جمعه ۱۸-۱۲-۹۱

متن خطبه های نماز جمعه ۱۸-۱۲-۹۱

IMG_5701سلام علیکم و رحمه الله

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمد لله رب العالمین الحمد لله النّاشر فی الخلقه فضله والباسط فیهم بالجود یده نحمده علی جمیع اموره و نستعینه علی رعایه حقوقه ثم الصلاه و السلام علی خیرته فی خلقه حافظ سرّه و مبلّغ رسالاته مولانا ابی القاسم مصطفی محمد و علی آله الاطیبین الاطهرین المطهرین لا سیمّا بقیه الله فی الارضین روحی و ارواح من سواه فداک

اوصیکم عباد الله و نفسی بتقوی الله

رعایت تقوای الهی رو به همه ی مومنین و مومنات و به خودو توصیه می کنم. امیر المومنین در رابطه با تقوی می فرمایند که رعایت تقوای الهی بر همه ی کسانی که معتقد به خدا هستند لازمه. در یه فرمایش نورانی از رسول مکرم اسلام صلی الله علیه و آله و سلّم حضرت می فرمایند تمام التّقوی ان تتعلّم بما جهلت و تعمل بما عملت. رسول مکرم اسلام میفرمایند اگه میخواید معتای تقوا رو  بدونید معنای تقوا اینه که آن چه که نمی دانید به دنبال آموختن اون باشید نسبت به چیزهایی که جاهل هستید علم ندارید برید دنبالش یاد بگیرید نمیتونیم در پیشگاه الهی بهانه ای داشته باشیم که ما چون نمی دانستیم انجام ندادیم خیر تقوا یعنی اینکه آن چیزهایی که نمی دانیم بریم یاد بگیریم و در ادامه می فرمایند و تعمل بما علمت آن چه که میدانید به اون عمل کنید این تقواست خیلی راحت آن چه نمی دانیم یاد بگیریم و آن چه که می دانیم به آن عمل کنیم. ما در هفته ی گذشته در باب یکی از صفات متقین گفتیم اهل اسراف نیستند طبق فرمایش رسول مکرّم اسلام یعنی این که از هفته گذشته که دانستیم اسراف یعنی چه؟ و اسراف حرام است و گناه کبیره است چه قدر عمل کردیم بهش چه قدر عمل کردیم؟ از هفته گذشته تا الآن چه برنامه ای برای خودمون چیدیم و بر اساس چه برنامه ای عمل کردیم چه قدر رعایت کردیم در مصرف آب و برق و مال و اموال در همش چه برنامه ای برا خودامون گذاشتیم؟ این یعنی تقوا یعنی آن چه که می دانیم بهش عمل کنیم فهمیدیم اسراف حرام است بهش عمل کنیم اسراف نکنیم در خطبه های گذشته نسبت به اسراف در مال بیشتر صحبت کردیم ولی بالاتر از اون ما یه اسراف داریم و اونم اسراف در عمره این نعمت بزرگ الهی ما دوتا لفظ داریم نسبت به اسراف یه بحث اسراف داریم یه بحث تبذیر داریم تبذیر درجه اش بد تر از اسرافکاریه تبذیر یعنی هدار دادن نعمت اسراف یعنی به جه مصرف ننمودن نعمت یعنی اونجایی که باید صرف بشه صرف نکردیم این میشه اسراف ولو در کار خوبی بوده ولی به جا صرف نشده باشه این یعنی اسراف ولی تبذیر یعنی هدر دادن  نعمت قرآن کریم می فرماید (و انّ المبذّرین کانوا اخوان الشیاطین) کسانی که اهل تبذیرند مبذّرند اینا برادران شیطانند نه اینکه شیطان برشون چیره شده نه به یه درجه ای رسیدن که برادر شیطان شدند اونوقت بعضی از ما عمرمون رو هدر میدیم چه جوری؟ خودتون مصادیقشو بشمارین من حالا یکی دو مورد خدمت شما عرض می کنم این مرض عمومی که بین جامعه ی اسلامی افتاده که برنامه ریزی برا وقتشون ندارند گاهی اوقات میشینن یک ساعت دو ساعت سه ساعت چهار ساعت پنج ساعت پای تلوزیون فیلم های خیالی فیلم های تخیلی که به هیچ دردی نمی خوره اینها رو تماشا کردن اینا اسراف عمره اینا هدر دادن عمره این تبذیر در عمره بازیهای کامپیوتری که بعضی از جوونا و نوجوونا و متاسفانه بعضی از بزرگترا رو گاهی اوقات انسان میبینه میشینن یک ساعت دو ساعت چهار ساعت پنج ساعت پای کامپیوتر دارن بازی می کنن این هدر دادن عمره این اسراف عمره اسراف عمر حرامه بعضی از این بازیایی که از غرب وارد شده مثل پاسور ولو دلیل بر حرمتش بعضی از مراجع بگن نیست ولو اینکه شما بگید الآن از ابزار قماربودن خارج شده بحث اسراف عمرشو میخواید چیکار کنید هدر دادن عمره اینا رو چه جوری میخوام جواب بدیم هدر دادن عمر اسراف عمر که حرامه اینکه بعضیامون می شینیم تو بعضی از جلسات با همدیگه می شینیم غیبت کردن گناه کردن اینکه بالاترین درجه ی اسرافه عمری که خدا قرار داده تا انسان به کمال برسه تا انسان به خودش برسه به بالاترین مراتب برسه کارش به جایی برسه که از فرشته ها بالاتر بشه این عمر عمریه که خدا به ما داده این اون نعمته اینو وقتی هدر دادین این بالاترین اسرافه برا خودمون بشینیم برنامه ریزی کنیم تو بیست و چهار ساعت مون چه قدر وقت برا خدا میزاریم خیلی از ماها با بی برنامه گی به کاراری دینی نمی رسیم چرا بعضی از ماها همیشه نماز اول وقتمون به تاخیر میفته خوب یه برنامه درست حسابی برا خودوم نذاشتیم چرا می بینید صبح تا ظهر بیکار هر کاری داشتیم از سر بیکاری اول اذان که شد تازه کارامون شروع میشه که این مال بی برنامه گی مونه خوب یه جوری برنامه ریزی کنیم که اول نماز ظهر نمازمونو بخونیم لااقل به جماعت نمی تونیم خودومو اول وقت نماز بخونیم چه قدر مگه کار داره؟ در رابطه با عمرمون یه ذره دقت کنیم یه برنامه ی بیست و چهار ساعتمون رو یه بررسی کنیم بی برنامه باشیم یه دفعه ای چشم به هم زدیم وقتمون از دست رفته عمرمون هدر شده رسیدیم آخر خط اونوقت اون دنیا باید جواب بدیم روایته از رسول مکرّم اسلام صلی الله علیه و آله و سلّم حصرت فرموندن (لن تذول قدم عبدٍ یوم القیامه حتی یسئل عن اربع خصال) روز قیامت عبد خدا، انسان قدم از قدم بر نمیدارد مگر از اینکه مگر از چهار چیز ازش سوال میشه عن عمره فی ما افنی اولین سوال عمرتو چه جوری هدر دادی؟ برا لحظه به لحظه ثانیه به ثانیه باید جواب بدین اون دنیا  و عن شبابه فی ما ابلی  از جوانی انسان سوال میشه یه بخشی از عمر جوانیه  خب از عمر سوال شد جوانی اینقدر اهمیت داره دوباره از جوانی خصوصا سوال میشه یعنی باید جوابگوی جوانی دوباره باشی و عن ماله من این اکتسبت و فیما انفقته از مال سوال میشه چه جوری بدستش آوردی؟ اگه تونستیم این قسمتشو جواب بدیم که راه حلال بوده مشکلی نداشته قسمت دوم سوال میشه خب چه جوری خرجش کردی اینو باید جواب بدیم و عن علمه ماذا عمل به  از علم انسان سوال می شود که آیا به آن عمل کرده ای یا نه؟ حضرت آیت الله مظاهری نسبت به بحث جوان ها یک کلام ویژه ای دارند ایشان می فرمایند روز قیامت قبل از این که انسان به صحنه محشر وارد شود و از اعمال انسان سؤال شود وقتی در صف ایستاده ایم تا برسیم به محشر، یکی یکی اول سؤال می کنند که جوانیت را چه کار کردی؟ توانستیم جواب بدهیم می توانیم وارد صحنه محشر شویم و به سؤال جواب دهیم وگرنه اگر نتوانستیم از جوانیمان جواب بدهیم قبل از رسیدن به محشر و قیامت و سوال- جواب اصلی ما را جهنم می برند. این گفته حضرت آیت الله مظاهری است. پس این قدر مهم است ببنیم چه طوری داریم جوانیمان را هدر می دهیم آیا هدر می دهیم یا از آن استفاده می کنیم؟ در تحصیل علم، در کار خیر، در عبادت! حضرت آیت الله مظاهری نسبت به بحث جوان ها یک کلام ویژه ای دارند ایشان می فرمایند روز قیامت قبل از این که انسان به صحنه محشر وارد شود و از اعمال انسان سؤال شود وقتی در صف ایستاده ایم تا برسیم به محشر، یکی یکی اول سؤال می کنند که جوانیت را چه کار کردی؟ یک قضیه ای نقل می کنند از اسکندر ذی القرنین که وارد یک شهری شد خیلی تعجب کرد دید مردم نسبت به هم خیلی مهربانند، مغازه ها در ندارد و همین طوری رها است و در این شهر خیلی آسایش، آرامش و امنیت برقرار است. رفت سر قبرهای این ها و دید روی قبرهای این ها که مدت عمرشان که نوشته شده دید همه شان زیر ده سالند چهار سال، پنج سال، شش سال، هفت سال .. دید بالاترینش ده سال است سؤال کرد که این جا پیرمرد ندارد؟ جوان ندارد؟ این ها که همه خردسالند. گفتند که این جا عمر را بر اساس انسانیت می نویسند هرچه قدر انسان، انسان بوده همان قدر حساب می شود؛ هر قدر در حال گناه بوده حساب نمی شود، هر قدر که در خواب بوده این مال جسم مادی او است، حساب نمی شود، هر قدر که در حال خوردن بوده مال شکمش است و مال مادیاتش است حساب نمی شود. هر چی کار خیر انجام داده، هر چی عبادت انجام داده، این قدر عمر این هاست. به این خاطر بعضی نوشته مثلا یک روز، دو روز، حالا ممکن است طرف هشتاد سال، نود سال عمر کرده باشد ولی عمر او یک روز است چون ممکن است یک روز بیشتر به عبادت خدا و کار خیر نگذشته باشد. حالا هر کسی حساب کند خودش چقدر عمر دارد؟ ببنیم وقت ها را چه طوری داریم می گذرانیم؟ وقت دو تا ویژگی دارد. این دو ویژگی را در ذهن داشته باشیم، تا قدر لحظاتی که دارد از عمر ما صرف می شود و از عمرمان دارد تلف می شود بدانیم.

یک: سرعت دارد انقضایش، مثل یک چشم به هم زدن است. همه ما هم می گوییم که مثل این که همین دیروز بود جوانیمان، چقدر زود گذشت، چهل سال، پنجاه سال، خیلی زود گذشت. این فرصت ها را باید قدر بدانیم که در اختیار ما قرار داده شده. سریع تمام می شود، مخصوصا به نسل جوان دارم می گویم. خیلی زود عمر تمام می شود. از بزرگتر ها بپرسید. ببینید چقدر زود تمام شد. بعضی هایمان این قدر پیر شده ایم هنوز نمی بینیم عمرمان تمام شده. اینقدر سرعت زیاد است.

دو: عمری که گذشت بر نمی گردد. هر چه شما بخواهید که جوان شوید، آن جوانی رفته. هرچه بخواهید بگویید که یک ذره می خواهم برگردم به عقب و کارهایم را درست انجام بدهم، نمی شود. چه کار کنیم؟ در این بقیه عمر که هست مراقبت کنیم، مواضبت کنیم که از دستمان نرود ان شاءالله. رسول مکرم اسلام(صلی الله علیه و آله) می فرمایند: «اغتنم خمسًا قبل خمسٍ. پنج چیز را قبل از پنج چیز غنیمت بشمارید. حیاتک قبل موتک. قبل از این که مردید زندگی تان را غنیمت بشمارید.» دوم «و صحتک قبل سقمک.» قبل از این که مریض شدید، هنوز که سرحال هستید قدر بدانید. یک بار دیگر هم گفته ام خدمت بزرگواران، تا سالم هستیم می توانیم در نماز جماعت شرکت کنیم، می توانیم در نماز جمعه شرکت کنیم، می توانیم در مراسمات شرکت کنیم. قدر بدانیم این وقت را. یک زمان می شود که در تخت بیمارستان افتاده ایم ولی نمی توانیم دیگر شرکت کنیم. بعضی از جوان ها ممکن است بگویند خیلی خب ما الان دنبال همین زندگی مان هستیم، دنبال مال و اموال مان باشیم؛ یک ذره که بزرگتر شدیم، باز نشست شدیم، می رویم شرکت می کنیم. چه می دانی که به آن زمان می رسی؟ چه می دانی که سالم هستی که بتوانی استفاده کنی؟ و سوم «و فراقک قبل شغلک.» وقتی وقتت آزاد است قدر آن را بدان، غنیمت بدان. یک وقت می بینی که یک عالم کار سرت ریخته دیگر وقت نداری که شرکت کنی در مراسمات، وقت نکردی به عبادت برسی. «و شبابک قبل هرمک»  قبل از این که پیر شدی قدر جوانی را بدان. یک نکته من خدمت مؤمنین و مؤمنات، بزرگواران، عرض کنم که بعضی وقت ها، بعضی از چیزهایی که ما فکر می کنیم هدر دادن عمر نیست، نیز هدر دادن عمر است. مثل علم آموزی بعضی از ما. علم آموزی خیلی تأکید شده بر آن ولی همین علم را در روایات می بینیم که نوشته «العلم حجابٌ» علم باعث حجاب می شود. یعنی مانع دید شما می شود نسبت به مراتب دینی. پس معلوم می شود یک علم ممکن است حجاب برای انسان بشود. یا مثلا داریم «اللهم انّی اعوذ بک من علم لا ینفع» خدایا به تو پناه می برم از علمی که نافع نیست، به درد نمی خورد. بعضی وقت ها بعضی از ما دنبال این افتاده ایم که بچه هایمان، بزرگ هایمان دنبال درس و مدرک و …رشته هایی که هیچ نفعی نه به حال خودمان دارد و نه به نفع خانواده مان است و نه به نفع جامعه مان است. یعنی کار به جایی می رسد که فقط لیسانس بگیریم، فوق لیسانس بگیریم. درچه رشته ای؟ به چه درد می خورد؟ مخصوصا در بحث خواهران کجای اسلام گفته شما حتما باید لیسانس بگیرید، باید فوق لیسانس بگیرید. اسلام گفته دنبال علم بروید، علم نافع. چهار سال، هفت سال می نشینیم درس می خوانیم، بعد این علم نه به درد زندگی مان می خورد، نه به درد آخرتمان. این هم هدر دادن عمر است. آن وقت دانش آموزان با استعداد را می بینیم که گرایش به سمت حوزه پیدا کرده اند می بینیم که پدر و مادرهایشان می گویند نه تو درست خوب است یک وقت سمت حوزه نروی تو باید دکتر بشوی، مهندس بشوی. این نکته را ما بزرگتر ها دقت کنیم، هم جوان هایمان را تشویق کنیم به سمت دروس حوزوی هم اگر کسی اشتیاق پیدا کرد، فکر نکنیم حوزه ها جای انسان های تنبل و درس نخوانده است، جای کسانی است که علم ندارند، جای کسانی است که استعداد ندارند. ما الان یک مدرسه ای در قم داریم که همه شان یا دکتر هستند یا مهندس هستند یا فوق لیسانس دارند. یعنی رفته اند درس های دانشگاهی را خوانده اند بعد به این نتیجه رسیده اند که باید درس حوزوی بخوانند، درس دین بخوانند. با استعدادها! از دوستان ما افرادی بودند که اکثرا در رشته های مهندسی و پزشکی قبول شده بودند، نرفته بودند و آمده بودند حوزه. این را دقت کنیم ان شاءالله. هم تشویق کنیم و هم اگر دوستان، جوانان، نوجوانان می روند سمت حوزه مانع آن ها نشویم ان شاءالله.

یک روایتی را من در ارتباط با اهمیت نماز جمعه خدمت شما بزرگواران بخوانم، که واقعا حضور شما دشمن شکن است و موجب رضایتمندی الهی است ان شاءالله. هر جا ما رفتیم این اتحاد شما، این حضور در مراسمات دوستانی که در شهرمان هستند همه جا ورد زبان ها بود که مردمان بسیار خوبی هستند مردم آیسک و واقعا نشان دادید شما در باب نماز جمعه. امیر المؤمنین در اهمیت نماز جمعه می فرمایند: (دقت کنید) حضرت می فرمایند روز پنجشنبه کسی دارو مصرف نکند سوال کردند چرا ؟حضرت می فرمایند: نکند یکوقت شما ناتوان بشوید این دارویی که خوردید ضعیف بشوید نتوانید روز جمعه شرکت کنید. ببینید روز پنجشنبه امیرالمومنین می فرمایند: دارو نخورید که بتوانید شرکت کنید چقدر ثواب دارد نماز جمعه حتی حاضرند آنهایی که مریضند دارو مال مریض است ولو به سلامتی شما دارد ضرر می رساند دارو مصرف نکنید اگر ضعیف می شوید تا بتوانید روز جمعه شرکت کنید چند دعا می کنم انشاء الله مورد رضایت حق قرار گیرد.

پروردگارا به محمد و آل محمد دلهای ما  قلبهای ما و افکار مار را منور به نور تقوا بگردان

قوت عمل در راه خودت را به ما عنایت کن

مار را از بندگان شایسته خودت قرار بده

رحمت و مغفرت و رضوان خودت را بر بنیانگزار جمهوری اسلامی ایران عنایت بگردان

آنچه گفتیم و شنیدیم برای خودت ودر محضر خودت برای ما ذخیره بگردان

بسم الله الرحمن الرحیم* والعصر* ان الانسان لفی خسر* الا الذین آمنوا  و عملوا الصالحات و تواصوا بالحق و تواصوا بالصبر* صدق الله العلی العظیم

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمد لله رب العالمین نحمده و نستعینه و نستغفره و نصلی و نسلم علی خیره الله حافظ سره و مبلغ رسالاته سیدنا و مولانا ابی القاسم مصطفی محمد و علی آله الطیبین المنتجبین المطهرین سیدنا امیر المومنین و الصدیقه الطاهره و الحسن و الحسین سیدی شباب اهل الجنه و علی بن الحسین و محمد بن علی و جعفربن محمد و موسی بن جعفر وعلی بن موسی و محمد بن علی و علی بن محمد و الحسن بن علی والخلف القائم المهدی حججک علی عبادک و امنائک فی بلادک

 خداوند متعال در سوره ذاریات آیات ۱۵-۱۹ وقتی در رابطه با متقین صحبت می کنند می فرمایند (ان المتقین فی جنات و عیون) جایگاه متقین بهشت است بعد در ادامه وقتی خداوند صفات مومنین را بیان می کنند می فرمایند (کانوا قلیلا من الیل ما یهجعون و بالاسحار هم یستغفرون) متقین کسانی هستند که شبها را خیلی نمی خوابند هدر نمی دهند عمرشان را به خوابیدن ۱۰ ساعت ۹ ساعت (و فی اموالهم حق للسائل والمحروم) متقین کسانی هستند که در اموالشان یک حق مشخصی برای فقرا وجود دارد اگر می آییم نماز جمعه و احساس می کنیم آرام آرام می خواهیم صفات متقین رادر خودمان نهادینه کنیم یکی از صفات متقین این است وقتی می بینید فقرا در جامعه اوضاعشان خراب است وقتی بعضی هستند در آستانه عید مشکل دارند از اموالشان کمک می کنند یک حق معلومی برای محروم وجود دارد در اموالشان  الآن در آستانه نوروز خیلی از فقرا مثل بقیه دوست دارند بچه هایشان لباس نو داشته باشند زندگیشان مشکل دارد برای خورد و خوراکشان مشکل دارند نفری اگر یک هزار تومانی در این جمنع کمک کند خودش خیلی می شودیعنی اگر همه ما اینقدر به خودمان بتوانیم بقبولانیم که یک حقی وجود دارد یک مقدارش مال آنهاست خدا میگوید این مال که دست شماست یک بخشش مال تو نیست تو واسطه ای که باید به دست فقیر برسانی ان شاء الله همه ما کمک کنیم در جشن نیکوکاری این یک فرصت است که در عمر ما قرار داده شده است در نماز جمعه شرکت کنید با این ثواب بالا و بعد بتوانید به محرومین کمک کنید

اما در رابطه با مسائل که در کشور و جهان اسلام در حال وقوع است در هفته گذشته سخنان مقام معظم رهبری در دیدار اعضای شورای عالی مرکزی طراحی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت در واقع ارائه محصول انقلاب اسلامی و طراحی یک تمدن جدید پشرفته در همه عرصه ها بر مبنای تفکر و اندیشه اسلام است یعنی ما قائل به این هستیم که ما یک الگویی می توانیم به جهانیان ارائه بدهیم که بواسطه این الگو همه جهانیان می توانند  خوشبخت و سعادتمند بشوند مگر الآن چه اتفاقی در عالم افتاده دنیا الآن تحت سیطره الگوی غرب است الگویی که حضرت آقا می فرمایند ُتمام تمدن غرب بر پایه تفکر اومانیسم است من امروز می خواهم چند اصطلاح را برای شما معنی کنم که بعضی وقتها در سخنان مقام معظم رهبری استفاده می شود و بعضیها نمی دانند یعنی چه ؟ از الفاظی مثل لیبرالیسم، اومانیسم اینها یعنی چه؟ ببینید تمدن غرب پایه و اساسش اومانیسم است  اومانیسم پایه و اساسش با فرد است یعنی انسان محور است نه خدا تفکر تفکر مادی است یعنی اینکه تمام عالم برای انسان خلق شده است نه برای خدا لیبرال یعنی آزادی کسانی که معتقدند به آزادی مطلق ، انسان هر کاری دلش خواست می تواند انجام دهد به این خاطر در غرب به بحث فساد جنسی که می رسد می گویند انسان آزاد است ُُُُ هر کسی هر جور می خواهد از شهوتش استفاده کند هر کس هر جور می خواهد در جامعه زندگی کند ما کاری نداریم اصلا همجنس با هم جنس میخواهد ازدواج کند اشکالی ندارد هر جور لذت بیشتری می برد همان جور این تفکر لیبرالیسم است که الان حاکم بر جهان شده و بعضی از نمود هایش را ما در جامعه اسلامی می بینیم متاسفانه این که می بینید فرهنگ بی حجابی در جامعه رو به گسترش است بخاطر همین است مال این تمدن غرب است این که می بینید معضلات اقتصادی برای جامعه بوجود می آید مال همین تفکر است، تفکر لیبرالیسم. منابع اقتصادی‌ای که ترجمه شده‌اش توسط ماست همه اش غربی است، به این خاطر هر مسئله‌ی اقتصادی که بوجود می‌آید مشکل دارد چرا؟ چون این اصول و پایه‌اش مشکل دارد. این بر اساس تفکر اسلامی نوشته نشده، در تفکر لیبرالیسم شما هر جوری ثروتمند شدید درسته، از راه حرام از راه کلاه‌گذاشتن سر مردم، هر چی شد درسته این تفکر و این پولدارشدن شما. کجای این با اسلام سازگار است؟ آن الگویی که حضرت آقا می‌فرمایند که می‌خواهد در جهان ان شاء ا… سیطره پیدا کند، و در جهان منتشر بشود که الگوی اسلامی ایرانی فرمودند، یعنی الگویی که مبتنی بر خدا باشد، اصل این است که خدا محور باشد نه فرد، چون اصالت با خداست نه با ما، آنی که بوده ، هست و خواهد بود، خداست. ما که این جوری نیستیم. پس اصالت با خداست، همه چیز باید بر محور خدا باشد نه  بر محور خودمان. این تفکر اسلامی است. لیبرالیسم یک سری اصولی دارد، یک: می‌گویند فرد گرا باید باشیم که توضیح دادم خدمتتان. دوم آزادی مطلق، سوم منفعت طلبی، هر چیزی که منافعشان را تأمین کند همان. اگر امروز منافعشان را این تأمین کند که در لفظ بگویند ما می‌خواهیم با ایران مذاکره کنیم، این منفعت برایشان دارد، این که بعد توی جهان بگویند ما ایران را سر میز مذاکره نشاندیم، شماها که جای خود دارید، این چون منافعشان توی این است، این که هر روز بیایند یک قولی بدهند، بعد زیر قولشان بزنند، این مال این است که دنبال منافع خودشان هستند. وگرنه دلشان برای من و شما سوخته که بیایند، برای ایران فعالیت کنند؟ اینها هر چه منفعت خودشان هست همان است. این نگاه غرب در بحث زنان هم همین است. یعنی الگوی که غرب و تمدن لیبرالیسم، دارد به ما نشان می‌دهد، استفاده ابزاری از جنسیت زن برای شهوترانی و برای سرمایه‌اندوزی است. این آن تفکر آنهاست. ولی حضرت آقا در رابطه با زنان و در الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، ببینید در پیامی که به کنگره‌ی ۷۰۰۰ زن شهید داند، حضرت آقا چی فرمودند؟ فرمودند: اینان زنان بزرگی بودند که تعریف جدیدی از زن به شرق و غرب ارائه دادند، ما دنبال الگو دادن به شرق و غربیم، الگو دادن به جهانیم ، زن در تعریف غالباً شرقی همچون عنصری در حاشیه و بی نقش در تاریخ‌سازی، و در تعریف غالباً غربی به مثابه موجودی که جنسیت او بر انسانیتش می‌چربد، و ابزرای جنسی در خدمت مردان و برای سرمایه‌داری جدید است، ولی در مقابل شیر زنان انقلاب و دفاع مقدس نشان دادند که الگوی سوم، زن نه شرقی نه غربی است، زن مسلمان ایرانی، تاریخ جدیدی را پیش چشم زنان جهان گشوده، و ثابت کرده می‌توان زن بود، عفیف بود، محجبه و شریف بود و در عین حال در متن و مرکز بود. چون آنها معتقدن همینی که الان بعضی رسوخ کرده توی جامعه‌ی ما، امروز به ما می‌گویند که خب اگر توی کلاس درست اذیت می‌شوی، چادرت را دربیاور اشکالی ندارد، ولو معلمت می‌خواهد مرد باشد، اشکالی ندارد، راحت باش. در زمان جنگ چه‌جوری سلاح دست می‌گرفتند بعضی از خواهران و می‌جنگیدند با چادر ، محجبه، مزاحم جنگیدن اینها نبود، ولی برای درس خواندن چادر مزاحم انسان است؟ الگوی زن ایرانی شهدای زن هستند، الگوی زن ایرانی و الگوی جهان، زنان شهیدی هستند که اثبات کردند که انسان می‌تواند زن باشد ولی مثل مرد بجنگد، این الگوی زن ایرانی است. سبک زندگی ما به کدام راه دارد می‌رود؟ برگردیم به خودمان برگردیم به سبک زندگی اسلامی خودمان. برگردیم از بزرگترهامان بپرسیم در دوران دفاع مقدس چه زحماتی را زنهای ما متحمل شدند؟ این با الگوی غربی نمی‌خواند، مردی که بچه‌اش دارد به دنیا می‌آید، بلند بشود برود دو ماه سه ماه، جنگ، بعد برگردد تازه بچه سه‌ماهه‌اش را ببیند، کجای الگوی غربی همچین چیزی به انسان می‌گوید؟ می‌گوید تو باید کنار زنت باشی، کجا داری می‌روی؟ کدام الگوی غربی به ما می‌گوید شوهر انسان در حال جنگیدن باشد تو هم خودت را وقف کنی برای کمکهای پشت جبهه، برو کار کن درآمدت را جمع کن، بفرست برای جبهه، کجا همچین الگویی غرب به ما می‌دهد؟ غرب می‌گوید خودت و خودت، جیب خودت، پول خودت، چرا بخواهی کمک بکنی؟ برگردیم به الگوهای خودمان، بدانیم در حال جنگ با دشمن هستیم، باید از وقت خودمان بگذریم، جامعه‌ی ما نشان داده، در چند سال اخیر ، که اگر بدانند، در مقابل غرب چه کار باید انجام بدهند، انجام می‌دهند. مهم این است که ما گاهی اوقات فاصله می‌گیریم از این فرهنگ، این را باید دقت کنیم ان شاء ا… ، که فاصله نگیریم از آن فرهنگ اصیل خودمان. حضرت آقا در هفته گذشته، در جمع خبرگان رهبری هم سخنان مهمی داشتند که خب قطعاً نمی‌رسیم، ان شاء ا… در هفته‌های آینده در بخشهایی از سخنان مقام معظم رهبری ان شاء ا…  اشاره خواهیم کرد. اما در هفته‌ای که گذشت، مرگ یکی از انسانهای آزادیخواه و ضد آمریکایی را داشتیم، رئیس جمهور ونزوئلا، آقای هوگو چاوز، انسانی که هم به مردم کشورش خیلی کمک کرد، هم بر ضد قدرت‌طلبی آمریکا خیلی فعالیت کرد، به فقرای جامعه‌اش رسید، انسان بسیار شریفی بود، ولی به نظر می‌رسد تعابیری که رئیس محترم جمهور بکار بردند برای ایشان، یک خورده تعاریف و تعابیر اغراق‌آمیزی بود، تعابیری که از رجعت ایشان با امام زمان بخواهد خبر بدهد، به نظر می‌آید تعابیر خوبی نبود، که رئیس محترم جمهور بکار بردند، برای یک فردی که حالا از نظر دینی اصلاً مقید به دین خاصی نبود، به نظر می‌آمکد که این طور الفاظ برای اینگونه افراد خیلی الافاظ بجایی نبود که ان شاء ا… آنچه گفته شد ان شاء ا…  در میسیر هدایت قرار خواهد گرفت. اما در رابطه با کشتار شیعیان پاکستان، و مسئله‌ی شیعه‌کشی که در جامعه راه افتاده، توی جایی من خواندم در هر روز نزدیک به ۵۰ تا مسلمان در حال کشته‌شدن هستند، یعنی هر روز ۵۰ تا مسلمان در سراسر دنیا دارد کشته می‌شود، به نسبتی که حساب دارند می‌کنند، و این عامدانه است، بحث  شیعه‌کشی عامدانه است، می‌خواهند فرقه‌بازی راه بیندازند در پاکستان، می‌خواهند مسلمانها را به جان همدیگر بیندازند تا بتوانند سیاستهای خودشان را پیش ببرند، کاری که در ایران خودمان هم دنبالش هستند در تمام جهان اسلام دنبالش هستند، که شیعه و سنی را به جان بیندازند تا بتوانند افکار و تمدن خودشان را هر جور شده سیطره بدهند، این را باید ان شاء ا… دقت کنیم،  حوزه‌های علمیه هم فردا تعطیل است به مناسبت کشتار شیعیان پاکستان، این جنایت را ما محکوم می‌کنیم و از خداوند متعال علو درجات را برای شیعیان پاکستان مسئلت می‌کنیم. در بحثهای بین‌المللی فراموش از بحث فلسطین نباید بکنیم، که تمام هم و غم اسرائیل، این است که مسلمانها نسبت به مسئله‌ی فلسطین بی‌تفاوت بشوند، اینقدر مسلمانها را دچار خودشان بکنند، و مسائل داخلی خودشان را بزرگ جلوه بدهند که حالا هر کاری در فلسطین اتفاق افتاد کسی به فکر این نباشد که بخواهد اعتراضی نسبت به قضیه فلسطین داشته باشد،   این را هم دقت کنیم ان شاء ا… ، نسبت به مباحث سوریه، مباحث بحرین، دوستان عنایت داشته باشند پیگیری کنند اخبار را، بعضی‌ها به این فکر نباشند، حالا چرا ما در سوریه دخالت می‌کنیم، سوریه خط مقدم جبهه‌ی ماست. اگر سوریه را از دست بدهیم، ما شکست خورده‌ایم در برابر اسرائیل و آمریکا، به این خاطر کوتان نمی‌آییم در قضیه سوریه، بعضی‌ها به این فکر تکنند خب حالا چه اتفاقی می‌اتد، سوریه بیفتد دست بعضی‌های دیگر، این خیلی ساده‌لوحانه فکر کردن است این که حالا دست آنها افتاد چه اتفاقی می‌اقتد، دشمن می‌آید بغل گوش شما، شما الان دشمن را توی مرز سوریه دارید، ولی آنها اگر سوریه را تصرف کردند شما دیگر قطع ارتباط می‌کنید با خط مقاومت در برابر اسرائیل، این هم ان شاء ا…  دقت نظر داشته باشیم. یک سری مناسبتهای دیگر هم هست که دیگر نمی‌رسیم. پروردگارا فرج امام زمان ما را برسان، ما را از بهترین یاران حضرتش قرار بده، بار پروردگارا به خوبان درگاهت، سایه‌ِ مقام عظمای ولایت را بر سر ما مستدام بدار، دشمنان این نظام دشمنان ولایت را خوار و ذلیل و ریشه‌کن بگردان، ارواح طیبه شهدا امام فرزندان اموات این جمع را از این مجلس شاد بگردان، ما را آنی و کمتر از آنی به خودمان وامگذار، به مقربین درگاهت آنچه خواستیم و نخواستیم، درخور شأن و کرمت به ما عنایت بگردان، باران رحمتت را بر سر ما مستدام بدار،

Views – 958

درباره‌ی admin

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد.خانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*