تازه ها
خانه / اخبار / متن کامل خطبه های نماز جمعه ۳۱-۰۳-۹۸ آیسک
متن کامل خطبه های نماز جمعه ۳۱-۰۳-۹۸ آیسک

متن کامل خطبه های نماز جمعه ۳۱-۰۳-۹۸ آیسک

امام جمعه محترم موقت: حجت الاسلام والمسلمین طالبی

تاریخ ۳۱ خردادماه ۱۳۹۸

خطبه اول:

در هفته گذشته پیرامون نامه ۳۱ نهج البلاغه نکاتی رو محضر شما تقدیم کردم. امیرالمؤمنین در این نامه فرمودند اگر درست و به موقع به تربیت فرزند خودتان پرداختید، باید خروجی این تربیت انسانهایی باشد که از تجربه دیگران استفاده و بهره ببرند.

این خروجی دو ثمره هم داشت که حضرت فرمودند اولا این گونه انسانها از عمر خود بهترین استفاده رو می برند و دیگه لازم نیست رنج و زحمت تحصیل مسیر درست را بکشد،

ثمره دومی که حضرت برای کارکرد تجربه بر می شمارند این است که  وَ اسْتَبَانَ لَکَ مِنْهَا مَا رُبَّما أَظْلَمَ عَلَیْنا فِیهِ.

خیلی از مطالبی که برای پیشنیان شما گنگ و نامفهوم بود برای شما روشن و واضح و آشکار می شود.

در ادامه نامه حضرت به یک مطلب بسیار مهم و اساسی در امر تربیت می پردازند و آن اصل اعتماد و باور پذیری است.

مخاطب تا زمانی که به شما اعتماد نکند، سخن شما بر او تأثیر فراوانی ندارد، وقتی فرزند شما، شما را باور کرد و پذیرفت که این نوع برخوردی که شما با او می کنید، به نفع و صلاح اوست و مسیر دقیق و درستی است، در این صورت با جان و دل حرف شما را قبول می کند .

لذا حضرت در ادامه از تکنیک هایی برای جلب اعتماد مخاطب خودش استفاده می کند و به من و شما یاد می دهد وقتی می خواهی بر دیگران تأثیر گذار باشید باید از تکنیک هایی برای جلب اعتماد دیگران استفاده نمایید.

برای جلب اعتماد مخاطب و جلب توجه مخاطب و باور پذیر کردن مخاطب نسبت به خودتان راهها و تکنیک هایی وجود دارد،

اولین تکنیک که خود حضرت هم در اینجا از آن استفاده می کند، دلسوز و دغدغه مند نشان دادن مربی است.

باید فرزند شما به این باور برسد که شما واقعا او را دوست دارید و چون دوست دارید این برخورد را با او می کنید.

لذا حضرت قبل از اینکه توصیه ها و دستورات خودش را به فرزندش بدهد، کلام خود را با این سخن شروع می کند یا بُنَیِّ .

کلام را کاملا محبت آمیز شروع میکند، نه اینکه با بد اخلاقی و درشت گویی، لذا حضرت اولین تکنیک رو به من و شما یاد  می دهد که برای جلب اعتماد مخاطب باید شما خود تان را دلسوز و عاشق مخاطب و متربی نشان دهید.

تکنیک دوم برای جلب اعتماد مخاطب و تأثیر گذاری تعریف و تمجید و بزرگ شمردن گوینده کلام است.

یه مثال از زندگی اهل بیت علیهم الصلاه و السلام بزنم،

وقتی کاروان اسراء ابی عبدالله الحسین علیه السلام رو به شام بردند، یزید مجلسی برگذار کرد و بالا منبر رفت و شروع کرد به سخنرانی و از فضایل خودش و پدرش گفت و هر آنچه شایسته خودش و پدرش بود را به اهل بیت نسبت دارد، وسط سخنرانی امام سجاد علیه السلام، بلند شد و اجازه سخنرانی گرفت، وقتی حضرت شروع به سخنرانی کرد، حضرت چه جوری شروع کرد،  مَنْ عَرَفَنِی فَقَدْ عَرَفَنِی وَ مَنْ لَمْ یَعْرِفْنِی أَنْبَأْتُهُ بِحَسَبِی وَ نَسَبِی أَیُّهَا النَّاسُ أَنَا ابْنُ مَکَّهَ وَ مِنَى أَنَا ابْنُ زَمْزَمَ وَ الصَّفَا أَنَا ابْنُ مَنْ‏ دَنا فَتَدَلَّى فَکانَ قابَ قَوْسَیْنِ أَوْ أَدْنى‏ أَنَا ابْنُ مُحَمَّدٍ الْمُصْطَفَى أَنَا ابْنُ عَلِیٍّ الْمُرْتَضَى أَنَا ابْنُ مَنْ ضَرَبَ خَرَاطِیمَ الْخَلْقِ حَتَّى قَالُوا لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ

چرا حضرت این گونه شروع می کند، حضرت تو محیط و مکانی می خواهد سخنرانی کند که دیگران او را نمی شناسند و باور ندارند، لذا برای اینکه کلامش تأثیر گذار باشد اول خودش را معرفی می کند تا اعتماد و باور مخاطب رو بدست بیاورد بعد کلام خودش را منعقد می کند.

 سومین تکنیک که برای اعتمادسازی و جلب باور دیگران، کاری است که حضرت در این نامه به آن می پردازد، توجه دادن مخاطب به محتوی عمیقی است که می خواهید منتقل کنید، اگر بداند این محتوی محتوی است که چه قدر جایگاه بسیار بزرگ و والایی دارد، قطعا به گونه دیگر برخورد می کند.

حضرت می فرمایند این حرفی که دارم به تو می گم، حاصل یک عمر تلاش و زحمته، حاصل یک عمر تجربه است لذا حضرت برای اینکه مخاطب رو به اهمیت مطلب توجه بدهد و به تعبیر دیگر باعث جلب اعتماد طرف مقابل بشود، می فرمایند: إِنِّی وَ إِنْ لَمْ أَکُنْ قَدْ عُمِّرْتُ عُمْرَ مَنْ کانَ قَبْلِى، فَقَدْ نَظَرْتُ فِى أعمارِهِمْ و فَکَّرْتُ فِى أخْبارِهِمْ، وَ سِرْتُ فِى آثارِهِمْ حَتَّى عُدْتُ کَأَحَدِهِمْ، بَلْ کَأَنِّی بِمَا انْتَهى إلَیَّ مِنْ اُمُورِهِمْ قَدْ عُمِّرْتُ مَعَ أَوَّلِهِمْ إلى آخِرِهِمْ،

ان شاء الله که خداوند به همه من و شما توفیق بکارگیری این تکنیک ها را در تربیت بدهد تا بتوانیم آنچنان که شایسته است به تربیت صحیح فرزندانمان بپردازیم.

خطبه دوم:

در این هفته مناسبت هایی داریم که به برخی از آنها می پردازم.

ابتدای هفته سال روز تأسیس سازمان تبلیغات اسلامی رو داریم که به همه این بزرگواران مخصوصا دست اندرکارن عرصه تبلیغ تبریک عرض می کنم و از خدای متعال توفیق روز افزون اینها را خواستاریم.

 مناسبت مهمی  دیگه ای که در پیش داریم، فرارسیدن هفته قوه قضائیه است که من این هفته رو به تمام مسوؤلین و دست اندرکاران قوه قضائیه تبریک عرض می کنم.

یکی از افتخارات نظام اسلامی نسبت به دوران ستم شاهی این بوده که بر خلاف آن دوره، در جمهوری اسلامی سکان دار قوه قضائیه فقیه عادلی است که مردم به شخص آنها اعتماد داشتند و پشت سر آنها نماز می خوانند.

شما از ابتدای انقلاب که نگاه کنید، شخصیت های طراز اولی که مورد اعتماد امام جامعه و مردم بودند در رأس قوه قضائیه قرار گرفتند.

نمونه بارز آن شهید بزرگوار دکتر بهشتی بود، که علاوه بر تخصص شخصیت بی نظیری بود در انقلاب. گرامی می داریم یاد این شهید بزرگوار و از خداوند متعال علو درجات این شهید بزگوار را خواهانیم.

با تمام تلاش هایی که برای قوه قضائیه شده است و ضمن قدر دانی از تمام کسانی که خالصانه در این مسیر پر خطر قدم گذاشته اند، باید عرض کنیم آنچه ما از قوه قضائیه طراز انقلاب اسلامی انتظار داریم هنوز محقق نشده است و هنوز نقائصی وجود دارد که امیدواریم در این دوره جدید سرعت اصلاح مشکلات بیشتر شود و زودتر به قوه قضائیه طراز انقلاب برسیم.

مختصرا به برخی از این شاخصه ها که نیاز به کار و تلاش مضاعف دارد می پردازم.

اولین شاخصه قوه قضائیه طراز انقلاب اسلامی این است که قوه قضائیه باید ملجاء و پناهگاهی برای همه ی اقشار گوناگون جامعه مخصوصا مستضعفین باشد. باید به گونه ای باشد که هر کس به او ظلم شده است، این اطمینان را داشت باشد، یک دستگاه قوی و مورد اعتماد و وثوق وجود دارد که حق او را از ظالم خواهد گرفت. این احساس امنیت و این احساس اعتماد از بزرگترین مطالبی است که باید برای تحقق آن گام برداشت.

متأسفانه الان هنوز این گونه نیست، یعنی هنوز برخی مردم احساس می کنند در دادگاه ها کسانی وجود دارند که می توانند اعمال نفوذ کنند و رأی قاضی را تغییر بدهند و یا در روند رسیدگی به پرونده ها اخلال ایجاد کنند و این اصلا قابل پذیرش نیست.

امیرالمؤمنین در نامه ۵۳ نهج البلاغه می فرماید: ثُمَ‏ اخْتَرْ لِلْحُکْمِ‏ بَیْنَ النَّاسِ أَفْضَلَ رَعِیَّتِکَ فِی نَفْسِک‏ مِمَّنْ لَا یَزْدَهِیهِ إِطْرَاءٌ وَ لَا یَسْتَمِیلُهُ إِغْرَاءٌ وَ أُولَئِکَ قَلِیل‏

از میان مردم، برترین فرد نزد خود را برای قضاوت انتخاب کن، کسانی که ستایش فراوان او را فریب ندهد و چرب زبانی او را منحرف نسازد.

نباید ساختار دادگاه ها و دستگاه قضائی به گونه ای باشد که کسانی بتوانند در آنها نفوذ داشته باشند در حکم و نظر دادگاه ها تأثیر گذار باشند.

این حس، حس بسیار بدی است، البته خیلی کم تر شده است ولی هنوز وجود دارد و باید دستگاه قضا آنچنان قوی برخورد کند که این احساس ظلم هم از بین برود.

نباید قوه قضائیه تحت تأثیر جوسازی های سیاسی و اجتماعی قرار بگیرد، فرقی هم بین جناح ها و قشرهای مختلف سیاسی اجتماعی نباید باشد، حتی اگر شخص که به او ظلم شده است یک یهودی باشد باید مثل امیرالمؤمنین برخورد کرد، نکنه خدای نکرده به خاطر برخی مصالح خود ساخته دست از برخی پرونده های مهم و اساسی و فسادهای کلانی که وابسته به جریانات سیاسی هست بردارند، فرقی نمی کند از چه حزب و جناح و باندی باشد، هر کسی که فساد کرده باید تاوان جرم خودش را بدهد، از هر حزب و جناح و باندی باشد و در هر رده مملکتی که باشد.

اگه این گونه برخورد شد، این احساس امینت روانی برای مردم ایجاد خواهد شد. ان شاء الله

یکی از کارهای خیلی خوبی که در این دوره برای احیای این احساس امنیت روانی شکل گرفت و امیدواریم با قدرت و سرعت پیگیری اجرایی شود، ابلاغ قانون رسیدگی به اموال مسؤلین است، واقعا زندگی برخی مسؤلین و اموال و دارایی های آنها داره به یکی از مشکلات نظام اسلامی تبدیل می شود، واقعا برای مردم سؤال است چه گونه یه مسولی با حقوق دولتی به این همه ثروت رسیده است، این خانه ها و کارخانه جات ها و … اینها چه گونه بوجود آمده؟ این سوالات رو باید واضح و روشن به مردم پاسخ بدهند. اگر این قانون به درستی اجراء شود مطمئن باشید که احساس اعتماد و باور و امنیت بسیار بالای برای قوه قضائیه بوجود خواهد آمد. ان شاء الله

  شاخصه دوم قوه قضائیه طراز انقلاب اسلامی این است که علاوه بر اینکه یک حامی قوی برای دیگران است، یک ناظر قوی و سخت گیر نسبت به خود قضات و کارکنان قوه قضائیه است، 

به تعبیر دیگر قوه قضائیه طراز انقلاب اسلامی قوه ای است که نظارت دقیق و شدید بر عملکرد خود قضات و مدیران و کارکنان قوه قضائیه دارد.

البته در این زمینه الحمد لله تلاشی شروع شده و همین چند روز قبل معاون اول قوه قضائیه خبر مسرت بخشی دادند که این امر را به جدیت دنبال می کنند و ۶۰ قاضی متخلف رو برکنار کردند، این خیلی خوب است و باید با جدیت تمام و بدون هیچ مسامحه ای دنبال شود.

 شاخصه سوم: نه تنها در حقوق افراد ملجاء و پناهی برای مردم است، بلکه در حقوق عامه جامعه به عنوان مدعی العموم باید، ملجاء و پناهگاهی برای جامعه اسلامی و نظام اسلامی هم با شد،

در خیلی از فسادهایی که اتفاق می افتد ممکن است شاکی خصوصی نداشته باشد، ولی در این موارد قوه قضائیه باید به عنوان مدعی العموم وارد صحنه بشود و از حق ملت و جامعه پاسداری کند، مثلا ممکن است خصوصی سازی هایی داره اتفاق می افتد، خوب شما می بیند دارن اموال بیت المال رو به ثمن بخس حراج می کنند و به یغما می برند، اینجا انتظار است که قوه قضائیه به عنوان مدعی العموم وارد صحنه بشود و نگذارد حقوق بیت المال به چپاول برود.

رهاسازی فضای مجازی و فرهنگ جامعه و رواج بی بندوباری هایی که اتفاق می افتد، در تمام این موارد انتظار مردم از قوه قضائیه این است که با این کاستی ها برخورد نماید.

مجددا گرامی می داریم یاد و خاطره شهید عدالت، شهید بهشتی رو و از خداوند متعال علو درجات این شهید عزیز و یاران شهیدش رو خواهانیم.

Views – 140

درباره‌ی admin

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد.خانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*