تازه ها
خانه / اخبار / مشروح خطبه های نماز جمعه ۵-۹-۹۵ آیسک
مشروح خطبه های نماز جمعه ۵-۹-۹۵ آیسک

مشروح خطبه های نماز جمعه ۵-۹-۹۵ آیسک

مشروح خطبه های نماز جمعه امروز آیسک

امام جمعه موقت آیسک در خطبه اول در ادامه بحث هفته گذشته درباره توصیه های امیر مؤمنان ع در نامه ۳۱ نهج البلاعه به فرزندشان گفت:سه راهکار برای ارزان نفروختن آخرت به دنیا، بیان شد که اولین راه کار “عالمانه حرف زدن” بود، یعنی نهی از صحبت کردن های بدون مدرک و سند .
حجت الاسلام طالبی افزود:دستوروراهکار دوم حضرت این استکه در جایی اظهار نظر بکنیم که به من و شما مربوط است، و تکلیف داریم
ناطق افزود:سومین توصیه امیر المؤمنین ع توصیه پیشگیرانه بوده است. وی تصریح کرد:
در ادامه حضرت به یک سوال مقدر و یک شبهه که بر اثر کج فهمی یا انگیزه های دیگر ممکن است در برخی افراد بوجود بیاید، پاسخ می دهند،
وقتی حضرت فرمودند،در کارهایی که مسوولیت نداریددخالت بی جا نکنید، به تعبیر دیگر کار دیگران را به خودشان واگذار کنید، برخی این شبهه و سوال برایشان پیش می آید، پس نباید امر به معروف و نهی از منکر کرد و در کار دیگران دخالت کرد.
ناطق گفت:حضرت برای اینکه این شبهه بوجود نیاید و برخی به سبب کج فهمی یا انگیزه های سیاسی این برداشت اشتباه رو نداشته باشند، در ادامه نامه می فرمایند:” امر به معروف و نهی از منکر کنید.”
خطیب موقت نماز جمعه آیسک اظهارداشت:اصل امر به معروف و نهی از منکر از فروع مسلم دین اسلام است . ولی برخی محدوده این فریضه مهم الهی را خیلی محدود کرده و دائره آن را فقط در مسائل شخصی می دانند، در حالی که این قطعا خلاف قرآن و سیره اهل بیت است.
حجت الاسلام طالبی با اشاره به آیات۴۰ و ۴۱ سوره حج گفت:خداوند متعال چهار شاخص را در این آیه‌ی شریفه برای آن مؤمنانی که قدرت در اختیار آنها قرار میگیرد و از زیر سلطه‌ی قدرتمندان جائر خارج میشوند، معیّن کرده و وعده کرده است که «اِنَّ اللهَ عَلی نَصرِهِم لَقَدیر»؛ خدای متعال قادر است که یک چنین ملّتی را نصرت کند و یقیناً هم نصرت خواهد کرد. به گفته وی از این چهار شرط، یکی نماز است، یکی زکات است، یکی امر به معروف و دیگری نهی از منکر. هر کدام این چهار خصوصیّت و چهار شاخص، یک جنبه‌ی فردی و شخصی دارند، لکن در کنار آن، یک جنبه‌ی اجتماعی و تأثیر در نظام‌سازی اجتماعی [هم] دارند.
خطیب جمعه آیسک در ادامه گفت:
امیر المؤمنین ع در خطبه ۱۵۶ نهج البلاغه در مورد مسوولیت های دولت نی فرمایند:اگر آنچه من میگویم، گوش کنید و عمل کنید، من شما را به بهشت خواهم رساند، ان‌شاءاللَّه؛ اگرچه این کار، بسیار دشوارو بسیار سخت است.

به گفته وی امر به معروف و نهی از منکر فقط خاصیت اش این نیست که دیگران را اصلاح کنیم و جامعه را از پلیدی ها دور کنیم، اتفاقا خاصیت اصلی امر به معروف و نهی از منکر متوجه شخص خودماست، وقتی انسان تصمیم می گیرد امر به معروف و نهی از منکر کند، ابتدا باید تلاش کند خودش را بسازد و این خصلت نیک را در خودش ایجاد نماید یا این خصلت بد را از خودش دور کند، تا بعد بتواند دیگران را امر به خیر و شر کند، در واقع خود این کار یک برنامه بسیار زیبا و مهم خود سازی است که هر شخصی که دغدغه اصلاح دیگران و جامعه را دارد ابتدا زمینه اصلاح خودش را فراهم کند و بعد به اصلاح دیگران بپردازد.
ناطق افزود:اگر این فریضه الهی ترک شود، خسارت های جبران ناپذیری دامن گیر من و شما خواهد شد، چنانکه رسول مکرم اسلام حضرت محمد صل الله علیه و آله و سلم می فرماید: اگر امر به معروف و نهی از منکر نکنیم، خدا اشرار و فاسدها و وابسته‌ها را بر شما مسلّط می‌کند؛ یعنی زمام امور سیاست کشور به مرور به دست امثال حَجّاج بن یوسف خواهد افتاد!
اما گاهی شرایط به گونه است که واقعا هیچ کاری از دست انسان بر نمی آید و نه می توانید با زبان و نه قدرت دیگری برای نهی از منکر ندارید، در این
صورت حضرت وظیفه بعدی را بیان می کنند، اگر هیچ کاری ندارید حداقل تلاش کن وحداقل خودت را از آنها دور کن و گرنه کم کم اخلاق بد آنهابه تو هم سرایت خواهد کرد. معاشرت با این گونه افراد قبح و زشتی این کارهای زشت را برای تو کم می کند و به تدریج تو را آلوده می کند.
خطبه دوم:
خطیب موقت نماز جمعه آیسک در خطبه دوم پس از توصیه به رعایت تقوای الهی فرا سیدن سالروزرحلت نبی مکرم اسلام حضرت محمد صلی الله علیه و اله و سلم و شهادت آقا و ولی نعمت ما خراسانی ها، حضرت علی بن موسی الرضا را تسلیت گفت .
حجت الاسلام طالبی امام جمعه موقت آیسک باتشریح تلاش بی سابقه پیامبر اکرم ص برای پایه ریزی اسلام و عواملی که آن را دچار انحراف و تغییر کرد و از مسیر اصلی خود خارج ساخت ،گفت:
یکی از عوامل مهم و اصلی در انحراف انقلاب اسلامی رسول خدا، حضور منافقان و همراهی آنها در انقلاب رسول خداوند است.
به گفته وی آنقدر بحث نفاق جدی است که در آیات فراوانی از قرآن بحث نفاق مطرح می شود.
وی منافقان تبار اسلام را اینگونه معرفی کرد:اولین گروه از منافقان که از همان روزهای ابتدایی ظهور و بروز نبوت نبی مکرم اسلام همراه پیامبر شدند، عده ای بودند که در میان قریش از منزلت و جایگاه ویژه ای برخوردار نبودند و به تعبیر ابوسفیان از دو قبیله کم ارزش قریش بودند و از طرفی به شدت دنبال ریاست و زعامت و حکومت بودند،
اینها به این مطلب توجه کردند که به زودی پیامبر صاحب قدرت و مکنت خواهد شد، لذا به امید اینکه روزی بتواند به قدرت و مکنتی برسند همراه با پیامبر شدند.
گروه دومی از منافقان که همراه پیامبر شدند: منافقانی از اهل کتاب بودند، اینها امید داشتند که با ظهور نبی مکرم اسلام به جایگاه ویژه ای برسند ولی وقتی خواسته نا امید شدند و موقعیت خودشان را در خطر می دیدند، شیوه ای خطرناک و بسیار ماهرانه را که در واقع قصد تخریب از درون بود را انتخاب کردند و در صف مسلمانان درآمدند و سعی به نفوذ در صف مسلمانان پرداختند، این شیوه حتی بعد از رحلت نبی مکرم اسلام هم در دستگاه خلفاء ادامه پیدا کرد که می توان از بارزترین ادامه دهندگان این سیاست ” کعب الاحبار و تیم الداری”را نام برد.
سومین گروه از منافقان، منافقان مدینه بودند، سردسته این منافقان عبدالله بن ابی سلول است، قبل از هجرت پیامبر اینها امید این را داشتند که پادشاه قبایل خودشان شود، ولی با هجرت پیامبر و مسلمان شدن مردم مدینه اینها مجبور شدند، مسلمانان مدینه رو همراهی کنند و در صف مسلمانان در بیایند، تا بتوانند از این طریق عقده ها و کینه های خود را علیه اسلام بکار بگیرند، اینها رابطه بسیار تنگاتنگ و نزدیکی با دو گروه اول داشتند.
چهارمین گروه و در واقع کارگردان صحنه اصلی سقیفه، منافقان اموی بودند.بنی امیه وقتی از درگیری مستقیم با پیامبر نا امید شدند و در نهایت مجبور به پذیرش اسلام شدند، به فکر چاره ای دیگر افتادند، اینها می دانستند تا زمانی که پیامبر زنده است نمی توانند به آرزوهایشان برسند لذا در فکر پس از وفات پیامبر افتادند و برآن برنامه ریزی کردند، اما از آنجا که از جهت اسلامی، هیچ اعتباری در میان مسلمان نداشتند، می دانستند که به دست گیری حکومت، بلافاصله پس از رحلت پیامبر صلی الله علیه و آله کاری نشدنی است. در نتیجه، آنان می بایست برنامه ای درازمدت، برای به دست گیری حکومت تنظیم می کردند و تاریخ گواه آن است که چنین نیز کردند. به گفته وی این قدر این برنامه ریزی روشن و واضح بود که جوهری نقل می کند، هنگامی که با عثمان بیعت شد، ابوسفیان گفت: این امر (حکومت) در قبیله تیم قرار گرفته بود، اما تیم را چه به این امر، سپس به قبیله عدی منتقل شد پس چه دورتر و دورتر گشت، سپس به جایگاهش بازگشت و در مکانش مستقر شد، پس آن را محکم بگیرید!»
ناطق اظهارداشت:این چهار گروه با هم هماهنگ شدند و بنی امیه صحنه گردان این معرکه شد و خلافت رسول الله را غصب کردند و این مصیبت بزرگ را بر سر اسلام در آوردند،
حجت الاسلام طالبی افزود:تمام این بحث برای این عرض شد که نتیجه بگیریم بحث نفاق و منافقان همیشه در تاریخ بوده و در همه انقلاب ها وجود داشته، متاسفانه هر چی هم می گذرد روشها و شیوها جدید تر می شود،
وی افزود:شهید مطهری در ج ۲۵ مجموعه آثارش ص ۲۰۴ می نویسد: بشر هر چه بدوی تر و از تمدن دور تر بوده از صراحت بیشتری برخوردار بوده و هر چه پیشرفت کرده و تکامل بیشتری پیدا کرده قدرش بر تصنع و نفاق بیشتر شده است، لذا نفاق در دروان ما هزاران درجه بیش تر شده و شکل و شمایل مختلف تری پیدا کرده است لذا باید خیلی حواسمان رو جمع کنیم و به هوش باشیم،
خطیب موقت جمعه آیسک گفت:وقتی جریان نفاق انقلاب اسلامی پیامبر را می تواند منحرف کند، ما باید خیلی هوشیار باشیم و مواظب باشیم که این خطر در کنار گوش ماست و ما را هر روز و هر لحظه تهدید می کند.ناطق افزود:
هستند کسانی که قبل از انقلاب اسم و رسمی نداشتند و به طمع به دست آوردن قدرت خودشون رو به انقلاب چسپانیدند، هستند کعب الاحبارها و تمیم داری ها که در قالب قالب سفیر و کارگزار فرهنگی وارد این کشور می شوند ولی دنبال مقاصد خودشان هستند، هستند معاویه صفتانی که انگیزه ای جز قدرت و ثروت ندارند، لذا خیلی باید حواسمان را جمع کنیم و از انقلابمان مواظبت کنیم، تنها راه برای مقابله با این مساله رو هم امیر مومنان در نهج البلاغه این گونه معرفی می کنند:تنها کسانی می توانند از این فتنه ها سربلند بیرون بیاد که دو خصویت رادر خود ایجاد کند، اولا شناخت خودتان را نسبت به اصل اسلام و دستورات اسلام کامل کنید و ثانیا در این راه خسته نشوید و بر مشکلات و کم و کاستی ها صبر کنید.
وی با تاکید بر لزوم شناخت دیدگاه و نگاه مسئولان در کشور ومرور موضع گیری های آنان افزود:برخی مسولان بجای اینکه دغدغه اسلام و نظام داشته باشند بفکر باند و جناح خود هستند.

img_3782 img_3785 img_3784 img_3783 img_3781 img_3780 img_3779 img_3778 img_3777 img_3776 img_3775 img_3774 img_3773 img_3792 img_3791 img_3790 img_3789 img_3788 img_3787 img_3786

Views – 1133

درباره‌ی admin

یک نظر

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد.خانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*